Funksjonshemmede må inkluderes bedre i skolen, mener FO
NRK meldte i går om at 7. klasse på Ytre Enebakk skole hadde reist på leirskole uten å ta med seg to funksjonshemmede jenter som tilhører 7. trinnet. Det at barn og unge med funksjonshemning ikke får delta i skolens vanlige aktiviteter er vanlig. Desto eldre barna blir, desto oftere opplever de «utenforskap».
I barnehagene er barn med funksjonsnedsettelser ganske godt integrert. Her er ni av ti en del av barnefellesskapet, viser et større forskningsprosjekt gjengitt i boken «Oppvekst med funksjonshemming - Familie, livsløp og overganger.» (Wendelborg og Tøssebro, Gyldendal)
I årene fra barnehage til videregående skole synker andelen som er inkludert i det ordinære klassemiljøet dramatisk. På barneskolen har andelen sunket til sju av ti barn. På ungdomsskolen får rundt halvparten av barna undervisning i klassen sin. I videregående er bare tre av ti sammen med sine jevnaldrende klassekamerater
- Barn med utviklingshemning har rett på spesialundervisning og tilrettelegging, men det burde være en selvfølge at de skal være en del av det sosiale fellesskapet i skolen, sier Kvisvik. - Når stadig flere barn får undervisning utenfor ordinær klasse; på spesialskole, spesialklasse eller spesialgruppe, gir det grunn til bekymring. Funksjonshemmede barn som ikke inkluderes, blir stående utenfor. Dette forplanter seg opp gjennom skoleårene og videre ut i arbeidslivet, påpeker hun.
- Når dette er sagt vil jeg understreke at barn med funksjonshemning har behov for lærere med spesialisert kompetanse, enten de får undervisning på nærskolen eller spesialskole. Enkelte elever med multifunksjonshemning vil trenge fysio- og ergoterapeuter, ikke en kroppsøvingslærer. Hørselshemmede kan ha behov for audiopedagoger, ikke norsk og engelskdidaktikere. Elever med utviklingshemning har behov for vernepleierfaglig kompetanse, ikke en spesialisert faglærer med spisskompetanse i matematikk. Det samme gjelder elever med autismediagnoser som trenger individuelle opplegg, forklarer Mimmi Kvisvik
- Formålet med grunnskoleopplæring er blant annet å være en døråpner og gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring. Den skal også fremme demokrati og likestilling. Det oppnår vi ikke gjennom segregering av funksjonshemmede elever, avslutter FO-lederen.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla Moe RøislandKommunikasjonsleder
Tel:+47 480 63 737camilla@fo.noBilder
Om Fellesorganisasjonen
Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbundet for 27.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.
Følg pressemeldinger fra Fellesorganisasjonen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fellesorganisasjonen
Likelønnsdagen: Fra i dag jobber kvinner gratis ut året17.11.2022 03:30:00 CET | Pressemelding
Likelønnsdagen markerer at menn allerede har tjent en gjennomsnittlig kvinnes inntekt. I år faller dagen på 17. november.
Full gjennomgang av svikt i barnevernet7.11.2022 11:53:20 CET | Pressemelding
Lørdag offentliggjorde regjeringen at de oppretter en egen undersøkelseskommisjon for barnevernet. – Gode nyheter, sier de ansattes fagforening.
Kutt i dagpenger skyver regningen over på kommunene14.10.2022 15:36:10 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil kutte i dagpengene til to av tre mottakere. FO-leder Mimmi Kvisvik frykter at dette kan føre til at flere må leve av sosialhjelp.
– Uten strakstiltak får statsbudsjettet store konsekvenser6.10.2022 11:00:45 CEST | Pressemelding
Sosialarbeidere frykter de sosiale konsekvensene av statsbudsjettet. – Vi risikerer et større, farligere utenforskap.
Lærerstreiken: – Sats på psykisk helse nå28.9.2022 13:01:21 CEST | Pressemelding
Lærersteiken endte med tvungen lønnsnemnd på grunn av elevenes psykiske helse. Et tegn på få kollegaer, mener FO.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom