Fullskala 3D-printing av kulturminner

Digitalisering og 3D-printing gir oss nye og spennende muligheter innen restaurering, bevaring, og kunnskapsformidling av historiske gjenstander og kulturminner. Nå er en bue fra romertiden gjenskapt i fullskala-3D.
Museumsdirektør Andrés Carretero og Juan Ignacio Entrecanales fra ACCIONA

3D-modellen av San Pedro de las Dueñas-buen er det første kulturminnet som er printet i fullskala i betong. Originalen er en viktig del av museumssamlingen, og 3D-kopien er stilt ut i museets hage.

Denne teknologiske milepælen er et resultat av et samarbeid mellom det Nasjonale arkeologiske museet i Madrid (MAN) og det spanske selskapet ACCIONA, der målet har vært å bruke banebrytende teknikker for å bevare verdifulle, historiske gjenstander og gjøre dem enklere tilgjengelig for både forskere og publikum.

Under avdukningen sa museumsdirektør Andrés Carretero at museet gjennom dette prosjektet er helt i teten internasjonalt i bruken av ny teknologi for konservering, og for å spre informasjon om historie og kulturarv.

Juan Ignacio Entrecanales fra ACCIONA, selskapet som printet buen, understreket hvor viktig det er at offentlige institusjoner og private selskaper samarbeider for å fremme innovasjon og nytenking, og at MAN og ACCIONA gjennom prosjektet har vist det enorme potensialet som ligger i bruk av ny teknologi, som 3D-printing,for restaureringen, bevaringen, og kunnskapsformidlingen av historiske gjenstander og kulturminner.

Samarbeidet mellom MAN og ACCIONA er en del av museets strategi for å ta i bruk ny teknologi for å gjøre historien mer tilgjengelig, og for å utvikle nye og bedre konserveringsteknikker og bevaring av viktige, historiske gjenstander.

ACCIONA styrker sin posisjon som et internasjonalt ledende selskap innen museumsteknologi gjennom å utvikle innovative løsninger for museumsutstillinger og lokaler.

Om prosjektet

Dueñas-buen er en romersk bue fra 1300-tallet som er 2,2 meter høy og 3,3 meter bred. Den er en av de mest kjente gjenstandene i museets samling.

Replikaen av buen ble laget ved hjelp av en innovativ 3D-printteknikk i betong («D-Shape»). Materialet er så holdbart at det er mulig å lage en kopi av buen som kan stå utendørs i all slags vær, slik originalen i sin tid gjorde.

I tillegg har MAN og ACCIONA 3D-skannet 30 av de mest betydelige gjenstandene fra middelaldersamlingen. Disse modellene kan publikum undersøke via bevegelsesskjermer der de blant annet kan zoome inn på, rotere og få informasjon om gjenstandene. De digitale modellene kan også være til stor museumsfaglig hjelp, både i restaureringsarbeid og ved å lage modeller av originalgjenstander ved hjelp av 3D-printing.

Museumsdirektør Andrés Carretero og Juan Ignacio Entrecanales fra ACCIONA

ACCIONA er en ledende leverandør av bærekraftige infrastrukturløsninger og fornybare energiprosjekter over hele verden. Tjenestetilbudet omfatter hele verdikjeden, fra design og utbygging til drift og vedlikehold. Selskapet har over 37 000 ansatte i mer enn 40 land, og har forpliktet seg til å bidra til økonomisk og sosial utvikling i de samfunnene selskapet arbeider. ACCIONA har som mål å være ledende i overgangen til en lavkarbonøkonomi gjennom å jobbe etter kriterier for kvalitet og innovasjonsprosesser, og på den måten oppnå effektiv ressursbruk og miljøhensyn i alle sine prosjekter.

I Norge er ACCIONA tilstede gjennom sin infrastrukturdivisjon. Som en del av et Joint Venture med det italienske entreprenørselskapet Ghella, ble ACCIONA i 2015 tildelt hoveddelen av tunnelarbeidet på Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge. Høsten 2018 signerte Nye Veier kontrakt med Acciona om byggingen av E6 Ranheim–Værnes. Byggestart ultimo 2019.