Full stopp i lønnsoppgjøret i luftfarten

Luftfarten kan bli rammet av streik i sommerferien. LO Stat har 12. juni brutt forhandlingene med Spekter, for medlemmer i Norsk Tjenestemannslag (NTL) i Avinor og Avinor Flysikring. Nå går lønnsoppgjøret til mekling. Stridens kjerne står om pensjon.

LUFTFARTEN TIL MEKLING: Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat skal i mekling med lønnsoppgjøret i Avinor.

- Vi var i nøyaktig samme situasjon for to år siden. Da var vi villige til å forhandle fram ny pensjonsordning. Det er vi i år også. Men ledelsen aksepterer ikke at vi skal ha ei hånd på rattet, og at vi skal ha noe igjen for de ansatte som kan tape på ny pensjonsordning, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

3.200 ansatte jobber i Avinor og Avinor Flysikring. LOs medlemmer har hatt forhandlingsrett på pensjon siden Avinor ble opprettet i 2003. Meklingsdato er ikke fastsatt.

Lise Olsen, forhandlingsleder LO Stat: 900 66 207

Kristian Brustad, kommunikasjonsansvarlig: 466 61 639