Full fart da Gunnersbråtan Barnehage fikk nye refleksvester

Det var stor aktivitet blant barna da Sector Alarm dukket opp med refleksvester til alle barna i Gunnersbråten Barnehage. -Skal vi på tur, utbrøt barna da de fikk de nye refleksvestene fra Sector Alarm.

Sector Alarm jobber med trygghet og har derfor også i år delt ut refleksvester til mange barnehager i Norge. En av de heldige barnehagene er Gunnersbråten barnehage på Tranby. I anledning Trygg Trafikks Nasjonale Refleksdag 19. oktober fikk de sine vester denne uken.

-Vi er en barnehage som fokuserer på uteaktivitet og turer med barna og da er det viktig å være synlig, sier Nina Boman som er daglig leder i Gunnersbråtan barnehage.

Konkurranse på Facebook

-Sector Alarm har hatt en konkurranse på Facebook, der barnehager ble oppfordret til å søke om vester. Responsen var overveldende. Vi har mottatt hele 500 søknader, sier Markedssjef i Sector Alarm Karina Ditlefsen.  -Prosessen med å velge ut har vært vanskelig. En av mange heldige ble Gunnerbråtan Barnehage i Lier.

Bruk refleks

I den mørke årstiden er det viktig å bli sett. I følge Trygg Trafikk reduserer det å bruke refleks risikoen for å bli påkjørt med 85%. Gode vaner som etableres fra barna er små, øker sannsynligheten for at barna også tenker trafikksikkerhet når de blir større.

Refleks bør brukes av alle når det er mørkt, men ekstra viktig er det å sørge for at de minste er synlige i trafikken. Barn som bruker refleksvest er synlige på 140 meters hold for bilister som bruker nærlys. Uten refleks er de først synlig på 25 meters hold. Det betyr at bilisten har 10 sekunder til å reagere hvis du bruker refleks, går du uten har han bare 2 sekunder til rådighet.

Vi i Sector Alarm jobber med trygghet 24 timer i døgnet 365 dager i året. Ikke bare i hjemmet og på arbeidsplassen, men for hele samfunnet.  -Vi oppfordrer derfor alle, uansett alder, til å bruke refleks når de er ute i mørket. Refleksvestene vi deler ut gjør også at man er ekstra godt synlig også når det er lyst ute, sier Ditlefsen.

Husk også å bruke refleks som fotgjenger, og husk å tilpasse farten etter vær og føre hvis du er bilist. Ta hensyn til fotgjengere og ikke minst til alle de små fotgjengerne som ferdes langs norske veier.