Fuglesang fortsetter å trollbinde nordmenn

29.4.2016 14:08 | Cappelen Damm AS

Boka Fuglesang av Jan Pedersen og Lars Svensson har nå et samlet opplag på nærmere 200.000 bøker.

Boka Fuglesang av Lars Svensson og Jan Pedersen har fremdeles eventyrlig suksess.

Bare i år har forlaget trykket 25.000 nye eksemplarer av denne populære boka, som opprinnelig ble utgitt i mai 2011.

Dette er en bok om norske fugler kombinert med en lydavspiller der du kan høre dem kvitre, et konsept som har gått rett hjem hos nordmenn. Kompaktutgaven som kom i 2013 har alene et opplag på 80.000.

Etter salgstallene å dømme er vi en nasjon av fuglenerder. Fuglesang er en bok folk snakker om, gir bort i gave og anbefaler til hverandre. Nå står vi dessuten foran hovedsesongen for fuglekvitring.

Boka Fuglesang er opprinnelig en svensk utgivelse utgitt av Bokförlaget Max Ström. Boka har et uttak for høretelefoner som gjør det mulig å høre fuglene synge uten å sjenere hverken småfugler eller familie.

Kvirrevitt minutt for minutt på NRK P2: Natt til søndag 1. mai vil radiolyttere fra Russland i øst, til Irland i vest, Via Malta i sør – kunne følge morgengryets lyder etter hvert som solen stiger opp og vekker fugler av alle slag. 23 steder i 12 land bidrar med naturens egen musikk. Fra Norge får vi følge tiurleik på Voss.