Frykter nyvalgt president kan velte den skjøre freden i Colombia

Konservative Ivan Duque vant presidentvalget i Colombia med 54 prosent av stemmene i andre valgomgang. Colombia er fremdeles veldig polarisert og uenigheter om fredsavtalen med FARC kan velte den skjøre freden.

Fungerende generalsekretær i Caritas Norge frykter nyvalgt president kan velte den skjøre freden i Colombia.

Ivan Duque, som støttes av tidligere president Uribe, sa tidlig i valgkampen at han vil rive i stykker fredsavtalen, men modererte seg de siste ukene frem mot valgdagen.

Venstresidens motkandidat , Gustavo Petro, gikk til valg på at han ville fortsette fredsprosessen og uttalte at hele avtalen sto på spill og at Colombia kan stå på randen av en ny borgerkrig dersom han ikke vinner valget.

– Caritas Norge deler til en viss grad denne frykten. Colombia er på mange måter fremdeles i borgerkrig. FARC er bare en gruppe, det finnes i tillegg andre grupper som fortsatt er i krig med myndighetene, som den kommunistiske geriljaen ELN. Etter valgseieren til Duque er det grunn til bekymring for at tidligere FARC-ledere vil få fengselsstraffer og miste muligheten til å ha politiske verv. Dette tror vi kan føre til at de omgrupperer seg og starter opp krigføringen igjen, sier Knut Andreas Lid, fungerende generalsekretær i Caritas Norge.

Caritas har jobbet med fredsprogrammer i Colombia siden slutten av 1990-tallet og følger situasjonen tett. Organisasjonen har flere ganger det siste året uttrykt bekymring over den svake implementeringen av fredsavtalen fra colombianske myndigheters side og volden rettet mot menneskerettighetsaktivister, lokale ledere og tidligere FARC-medlemmer.

– Dersom Ivan Duque skal være en positiv kraft for fremtiden, må han spille på lag med fredskreftene. Vi håper presidenten forsikrer folket og omverden om at investeringene for fred i Colombia, ikke er forgjeves. Landet trenger en positiv og bærekraftig utvikling.