Parat

Frykter hestehandel om Vegvesenet på bakrommet

I over 150 år har Statens vegvesen hatt et hovedansvar for å utvikle et riksdekkende vegnett. Hovedtillitsvalgt for Parat i Statens Vegvesen, Jannike Hanssen, er redd for at flere liv kan gå tapt i trafikken når ansvaret nå kan bli flyttet over til fylkene.

Hanssen, sier hun er bekymret for trafikksikkerheten om Stortingsforslagene går gjennom.
– Selv om fylkeskommunene ønsker en slik overføring av ansvar og oppgaver, mener alle andre som har svart på høringen at dette er en svært dårlig ide. Hverken de ansatte, Vegdirektøren, Trygg Trafikk, Lastebileierforbundet, Yrkestrafikkforbundet og en rekke andre instanser er enige i forslaget slik det nå foreligger, sier hun.

Fylkeskommunen har ikke forstått omfanget
Hanssen sier det virker som at fylkeskommunene tar alt for lett på oppgavene og ansvaret.
– For meg, og mange andre, virker det som at fylkeskommunen ikke har forstått omfanget av forslaget, og hvilket ansvar de nå får i fanget, sier hun.

Den Parat tillitsvalgte er også kritisk til vedtaket Stortinget har gjort og som hun mener er en manglende forståelse for sammenhengene i det komplekse arbeidet med trafikksikkerhet.
– Gjennom en årrekke har Statens Vegvesen opparbeidet seg både kompetanse og et solid fagmiljø for å ivareta de politiske målsettingene for vegbygging og trafikksikkerhet. Jeg frykter at omleggingen som nå er foreslått vil gi en negativ utvikling for arbeidet med å nå visjonen om null drepte i trafikken, noe også Vegdirektøren har påpekt i sitt høringssvar, sier Hanssen.

Omstilling med en harelabb
Konsekvensene av å overføre ansvaret fra Statens Vegvesen til fylkeskommunene var ikke utredet da anmodningsvedtaket ble fattet av Stortinget i juni 2017.

I etterkant har også regionreformen som har som målsetting å redusere antallet fylkeskommuner fått en annen innretning, og flere fylker vil bli stående alene. Dette i strid med hva som var forutsetningene da arbeidet med overføring av oppgaver fra Statens Vegvesen til fylkeskommunene ble startet.
– Det er grunn til å rope et kraftig varsku, spesielt med tanke på at regionreformen halter videre uten at oppgavefordelingen er avklart. Når vi samtidig kan lese i mediene at regjeringspartiene og KrF forhandler om regionreformen og oppgavefordelingen på bakrommet, uten at offentligheten har tilgang eller får informasjon. Er det virkelig grunn til bekymring, sier Hanssen.

Vil ta saken opp med regjeringspartiene og KrF
Nestleder i Parat, Vegard Einan, sier han deler de ansattes bekymring og vil ta saken opp med regjeringspartiene og KrFs representanter på Stortinget.
– Dette er en så stor og viktig sak som det er viktig å få belyst fra alle kanter. En slik sak kan man ikke løse gjennom forhandlinger på Stortingets bakrom. Jeg kommer derfor til å ta et initiativ for å få drøftet saken med regjeringspartiene og KrFs representanter på Stortinget, sier Einan.

Hovedtillitsvalgt i Statens Vegvesen, Jannike Hanssen. Mobiltelefon: 911 06 391

Om Parat

Parat
Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat