Frykter flere ladebranner

Seks av ti har opplevd uvanlig høy varmeutvikling eller misfarging av utstyr ved lading av mobiltelefon, nettbrett eller PC, viser nye tall.
Et elsykkelbatteri som begynte å brenne førte til skader for 4 millioner kroner i denne boligen i juni i år. (Foto: If)

– Dette er faresignaler du bør ta på alvor, sier Anders Rørvik Ellingbø. Han er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If.

Mest utbredt er varmegang i mobiltelefon eller mobillader og brudd på ledning til mobillader.

Det viser en ny, landsomfattende spørreundersøkelse TNS Gallup har utført for Norsk brannvernforening, DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) og forsikringsselskapet If i anledning Brannvernuka, som pågår i disse dager.

Millionskader

– Både elsykler, droner, fjernstyrte biler, lommelykter, radioer og elverktøy har vært årsak til branner i Norge. Vi frykter at antallet lade- og batteribranner kommer til å øke fordi omgir oss med stadig flere ladere og oppladbare batterier i hverdagen, sier Ellingbø.

I juni fikk et hus i Tønsberg skader for fire millioner kroner etter at et batteri til en elsykkel begynte å brenne. I løpet av det siste halvåret har vært minst ti medieomtalte branner hvor det enten er slått fast at ladere og oppladbare batterier har vært involvert eller at det er begrunnet mistanke om det.

Flere av brannene har ført til store materielle skader, helt opp mot 10-12 millioner kroner.

Røykvarsler viktig

– Bruk av batteridrevne produkter som har behov for å stå på lading over tid er økende. Elbiler, elsykler, elsparkesykler og elektrisk verktøy er eksempler på dette. Ved lading er det viktig at man følger anvisninger som følger med produktet. Lading bør skje mens du er våken og til stede, i rom med varsling og liten fare for utvikling av brann, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Det finnes ikke offisielle tall og detaljert statistikk på hvor mange branner som starter i batterier og ladere. Halvparten av alle boligbrannene i Norge har imidlertid en elektrisk årsak eller skyldes feil bruk av elektrisk utstyr, viser brannstatistikken til DSB.

I en spørreundersøkelse YouGov har gjennomført for If tidligere, sier én av tre at de har mer enn ti ladere hjemme eller at de egentlig har mistet oversikten over antallet.

Åpner brannstasjonene

Den årlige Brannvernuka arrangeres av Brannvernforeningen, DSB og forsikringsselskapet If, sammen med de fleste av landets brannvesen og eltilsyn. Åpen brannstasjon arrangeres på rundt 350 steder over hele landet lørdag 22. september.

Her er en oversikt over alle lokale brannstasjoner som holder åpent for barn og voksne: www.brannvernuka.no/Apen-dag-pa-brannstasjonen

Tips om batteri- og ladesikkerhet

• Prøv å unngå lading om natten. Dersom det skulle begynne å brenne, blir konsekvensene gjerne større enn hvis du er våken.
  • Lad i et rom med optisk røykvarsler, aller helst seriekoblet med de andre røykvarslerene du har. Piper én, piper alle.
  • Forviss deg om at laderen er riktig i forhold til det som skal lades.
  • Kontroller at kontakter og ledninger er rene, hele og at de får god forbindelse.
  • Er du er i tvil, sjekk instruksjonsbok eller hør med forhandler eller importør.
  • Lad batterier på et ikke-brennbart underlag.
  • Sørg for at husets elektriske anlegg for øvrig er i orden.
  • Husk å koble fra laderen på en riktig måte. Ikke dra i ledningen, men ta tak i selve støpselet når du dra det ut av veggkontakten.
  • En batterilader blir varm, og skal derfor ikke tildekkes. Når batteriet blir ladet, det blir også varmt.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Pressekontakter:

• branningeniør Anders Rørvik Ellingbø i forsikringsselskapet If – telefon 480 05 273 - anders.ellingbo@if.no

Et elsykkelbatteri begynte å brenne i denne boligen i juni i år. Brannen spredte seg raskt til andre deler av huset. (Foto: If)
Alt interiør ble ødelagt da et elsykkelbatteri begynte å brenne i denne boligen i juni i år. Brannen ga skader for 4 millioner kroner. (Foto: If)
Branntekniske eksperter i If med noen av battericellene i elsykkerbatteriet som begynte å brenne. (Foto: If)
Anders Rørvik Ellingbø, branningeniør i forsikringsselskapet If.
Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.