Frontfagsmodellen befestet

- Holden III-utvalget befester frontfagsmodellen som en kjernemekanisme i den norske modellen. Sammen med sterk samordning av lønnsdannelsen er dette den viktigste faktoren for å sikre sysselsetting og jevn fordeling, sier LOs 2. nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Holden III-utvalget la fram sin rapport i dag. Utvalget har sett på den norske modellen for lønnsdannelse i lys av det særnorske lønnsnivået, todeling og oljedominans i norsk økonomi, og endringene i arbeidsmarkedet på bakgrunn av den sterke innvandringen.

- Vår modell står støtt. Lønnsveksten har vært i samsvar med frontfagsmodellen og har så langt både sikret god lønnsvekst og bedriftenes stabile inntjening sier Hans-Christian Gabrielsen.

Holdenutvalget advarer mot sårbarheten det høye lønnsnivået innebærer og at det ved sterk svekkelse av oljeinntektene vil være nødvendig med bedret konkurranseevne for at annet næringsliv skal fylle oljens plass. Gabrielsen minner imidlertid om at konkurranseevnen ikke bare handler om lønn, men også om produktivitet og priser på norsk eksport.

- Utvalget har foretatt en nyttig gjennomgang av arbeidsinnvandringen, og konkluderer med at tiltak mot sosial dumping er nødvendig, sier Gabrielsen, som også er tilfreds med at utvalget etterlyser bedre informasjon om organisering, innvandring og lønnsforhold.