Frokostseminar om fleretasjes trehus

SINTEF og NTNU inviterer til frokostseminar i regi av forskningsprosjektet Woodsol, hvor det forskes på løsninger for bygninger på opptil åtte etasjer med dekker og rammer i tre.
Fullskala pilot av Woodsol-byggesystemet. Foto: SINTEF/Anne-Line Bakken

Seminaret finner sted i Trondheim onsdag 13. februar. Her vil blant annet PhD-stipendiat Simone Conta ved NTNU fortelle om akustiske målinger, og arkitekt Morten Løvseth fra Løvseth & Partner vil holde et innlegg om hvordan man realiserer byggesystemet i praksis.

Det blir også omvisning i en fullskala pilot som er bygget på Charlottenlund videregående skole for å gjennomføre akustiske og statiske målinger.

– Seminaret vil være nyttig for arkitekter, rådgivere og entreprenører, sier forskningsleder Petra Rüther i SINTEF Byggforsk.

Bærekraft og større arkitektonisk fleksibilitet

FoU-prosjektet Woodsol skal utvikle bærekraftige løsninger i tre for bolig- og næringsbygg mellom fire og åtte etasjer.I dag blir trekonstruksjoner i liten grad valgt til bygg over tre etasjer, fordi kjente og trygge løsninger i betong og stål innebærer vesentlig lavere risiko for utbygger og entreprenør.

Planløsningene i større bygg forutsetter lengre spennvidder i dekkene enn det som er mulig å oppnå med dagens trekonstruksjoner. Dette vil forskerne gjøre noe med; målet er å utvikle løsninger basert på momentstive rammer og stivere dekker. Slike løsninger åpner for lengre spennvidder og dermed større arkitektonisk fleksibilitet i store bygg. Ved prosjektets slutt er målet å kunne bygge hus på opptil åtte etasjer med hovedbæresystem i tre. Konstruksjonene skal tilfredsstille relevante lyd- og brannkrav, være rasjonelle å produsere og enkle og raske å montere.

Woodsol startet opp i 2016, ledes av NTNU og SINTEF, og er finansiert av Norges Forskningsråd og flere aktører i byggenæringen.

Seminaret er gratis. Meld deg på her innen fredag 8. februar.

Tid: Onsdag 13. februar 2019, kl. 7:45–10:00
Sted: Charlottenlund VGS, Yrkesskolevegen 16, 7058 Jakobsli

Fullskala pilot av Woodsol-byggesystemet. Foto: SINTEF/Anne-Line Bakken

SINTEF Byggforsk er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.