Frivillig.no hyller nye frivillige med nasjonal pris

Frivillighetspriser er ofte forbeholdt de som har gjort en ekstraordinær innsats over lang tid. Dette er selvfølgelig flott, men nettsiden Frivillig.no og Frivillighet Norge som står bak vil gjerne løfte frem de nye frivillige.
Eirik Laastad (29) er frivillig norsklærer for innvandrere på Robin Hood Huset i Bergen, og nominert til Årets nykommer i frivilligheten under Frivillighetsprisen fag & fest 2016.

–Vi vil vise at alle kan bli frivillig og at det finnes en bredde i frivilligheten som gjør at alle kan føle seg inkludert et sted. Vi ønsker at flere skal finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av å være til nytte, sier Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen. Og det trenger ikke alltid være så mye eller så omfattende.

De nominerte til Årets Nykommer i Frivilligheten er derfor helt vanlig ekstraordinære folk som nylig har funnet ut at de vil gjøre noe for andre i fritiden sin.

Alle de nominerte presenteres med et videoportrett. Videoene er alle tre ferdige for publisering, men promoteres en hver uke, begynner med tirsdag 1.november.

Vinneren av Årets nykommer i Frivilligheten blir offentliggjort under Frivillighetsprisen fag & fest 2016, som arrangeres på Månefisken i Oslo på FNs internasjonale dag for frivillighet 5. desember.

Her er de nominerte:

16-åring fra Sandefjord finalist til Årets Nykommer i Frivilligheten

Veronica Frantzen (16) fra Sandefjord ble med i SOS-barnebyer Vestfold i fjor høst. Nå er hun nominert til årets nykommer i norsk frivillighet.

– Hun har vist et engasjement som er helt enestående for et så ungt menneske. UNG SOS Vestfold stiftet takket være hennes innsats, sier fylkesleder i SOS-barnebyer Bernhard Marti som nominerte Veronica til prisen.

I løpet av sitt første år i SOS-barnebyer har Veronica allerede gjort seg bemerket. Da lederen for Barnebymarsjen ble for opptatt, tok 16-åringen ansvar.

– Hun sørget for kontakt med kommunen og pressen, og organiserte gjengen i Sandefjord, sier Marti.

I nominasjonen skriver Marti blant annet: «Hun har presentert og representert SOS på en veldig god måte. Hun har vervet frivillige og Sandefjord stilte med 8 frivillige på en stor festival. I september ledet hun SOS sin Barnebymarsj i Sandefjord med 160 deltakere og over 20 frivillige, samt at hun vervet to frivillige til Barnebymarsjen i Tønsberg. UNG SOS Vestfold blir stiftet takket være hennes innsats.»

Aktivitetsvenn finalist til Årets nykommer i frivilligheten

Sang Bui (27) jobbet med eldre, men følte hun fikk for lite tid med dem da hun hadde det som jobb. Hun fant et oppdrag som besøksvenn på Frivillig.no, og nå er Sang nominert til prisen Årets nykommer i frivilligheten som deles ut under Frivillighetsprisen fag & fest 2016.

Sang er frivillig i Nasjonalforeningen for folkehelsen i Oslo. Her har hun vært aktivitetsvenn for den samme damen hver onsdag i snart ett år. Sammen lager de bacalao, mater duene, går tur eller spiser is.

– Hun er en kjemperessurs. Ikke bare for damen hun besøker, men også for hele avdelingen, sier Thale Waaler Eggen, nasjonal prosjektleder i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Det var Waaler Eggen som nominerte Bui til prisen.

I nominasjonen skriver Waaler Eggen blant annet: «Bui har representert organisasjonen og fortalt om det å være frivillig, blant annet på Stortinget. Hun er flink til å prate for seg, og brukes til å promotere aktivitetsvenn-prosjektet. Hun tar også masse initiativ. Da hun hadde fikset neglene til sin venn, ønsket de andre damen på sykehjemmet det samme, og da fikset Sang like gjerne neglene til alle sammen.»

– Du må ha styrke for å være i stand til å tilpasse deg en ny kultur

En gang i uken leder han diskusjoner om nyheter og samfunnsaktuelle spørsmål fra inn- og utland. Deltakerne er arbeidsinnvandrere som vil forbedre norskferdighetene sine.

– Når noen tenker arbeidsinnvandrer tenker mange på et offer, men her er det veldig mange ressurssterke personer. Arkitekter, ingeniører, økonomer. De har høy utdannelse, er hardtarbeidende og ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen sin, sier Laastad.

Laastad er statsviter, og studerer praktisk pedagogikk. Målet er å bli lektor. Da han så annonsen til å lede et norskkurs på Robin Hood Huset i Bergen, var han ikke i tvil om at han ville bidra.

– Jeg mener det er viktig at vi bruker ressursene våre der vi kan. Du må ha styrke for å være i stand til å tilpasse deg en ny kultur, finne deg en relevant jobb. Likevel sliter de i arbeidsmarked. Ikke på grunn av kompetanse og bakgrunn, men på grunn av at de kommer fra et annet. Det gir utrolig mye å bidra med det jeg kan, sier Laastad.

Laastad er nominert til Årets nykommer i frivilligheten under Frivillighetsprisen 2016. Frivillighetskoordinator ved Robin Hood Huset, Jasmin Liew, nominerte Eirik til prisen. Hun er full av lovord om innsatsen han legger ned.

– Han har gjort en veldig god jobb. Han har stilt opp med frivillig leksehjelp. Han stiller alltid opp, er veldig engasjert og en veldig rolig og varm person, sier Liew.

– Kurset er en fantastisk arena for integrering. Deltakerne får kunnskap som kan gi dem innpass i norsk arbeidsliv og samfunn for øvrig, sier Liew.

Fotograf: Kristoffer Hunstad

Filmer: Tangrystan

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videokanal

Frivillighet Norge står bak nettstedet Frivillig.no. Nettstedet kobler organisasjoner og lag med gode hjelpere. Organisasjoner kan legge ut oppdrag og folk kan finne noe de har lyst til og være med på.

Mange oppgaver venter den som har lyst og hjerterom. Hjelp med øvelseskjøring, lekser, organisering av kultur og idrett, eller trøst for mennesker i en vanskelig situasjon er bare noen av oppgavene du finner på nettsiden Frivillig.no.
- Du trenger ikke kunne synge for å være kasserer i et kor, eller være Petter Solberg for å øvelseskjøre med en flyktning, sier Stian Slotterøy Johnsen. Han er generalsekretær i Frivillighet Norge som står bak nettstedet frivillig.no.