Frivilligheten vil ha flere studenter

Den nye SHoT-undersøkelsen for 2018 viser at 23 % av studentene savner noen å være sammen med. Det er for høyt. Men det finnes en medisin: Engasjement.

Ensomheten treffer oftere unge enn resten av befolkningen og er alvorlig for den det gjelder. Foto: Birgitte Heneide / Frivillighet Norge

SHoT-undersøkelsen omhandler studenters helse og er initiert av studentsamskipnadene og gjennomført av Folkehelseinstituttet i 2018.

- Vi vet at å engasjere seg har effekt og kan være en vaksine mot ensomhet. Du får ny kunnskap og nye venner. Du opplever medgang og motgang – men du får også noen å dele den med, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen.

- I en tid hvor flere unge studenter er ensomme, kan det å engasjere seg være alfa og omega. Ensomheten treffer oftere unge enn resten av befolkningen og er alvorlig for den det gjelder. Det forkorter livet og gir dårligere livskvalitet, legger han til.

Mange studenter bruker Frivillig.no

Nye tall viser at Frivillig.no når spesielt godt ut til den yngre delen av befolkningen. Totalt er 39 % av de som melder sin interesse som nye frivillige under 30 år, og 22 % av dem studenter.

- Tjenester som frivillig.no har gjort det lettere å engasjere seg, også for studenter. Vi har et eget søk med student-filter over hele landet, forteller Johnsen.

Vil ha frivillige studenter utenfor universitetene

- Å være aktiv i en organisasjon gir en lykkeligere studietid, i tillegg til gleden ved å gjøre noe nyttig uten tanke på personlig vinning.

- Studentorganisasjoner kan være rett for mange, men for andre kan det passe bedre å engasjere seg utenfor studiestedet. Det bør være like naturlig å engasjere seg i Røde Kors som i studentforeningen, sier Johnsen.

Han legger til at Frivillighet Norge og Frivillig.no ønsker å samarbeide mer med studentorganisasjoner for å få ned det høye ensomhetstallet.

- Vi trenger alle å oppleve noe sammen med andre - og vi trenger alle følelsen av å være en del av noe større enn seg selv, avslutter Johnsen.