Frivillighet kan vaksinere studenter mot ensomhet

Stillbilde fra filmen. Frivillighet Norge lanserer i dag en ny film som et tilsvar til denne undersøkelsen, der frivillig innsats presenteres som en løsning. Foto: Birgitte Heneide/Frivillighet Norge

– Alle har en psykisk helse som må tas vare på hver eneste dag. Den må først og fremst ivaretas i et felleskap, sa Kari Jussie Lønning, som ledet arbeidet med SHoT-undersøkelsen 2018.

Studenter er ressurser, ikke offer.

Johnsen mener det er mer givende og bærekraftig for studenter å få være en ressurs enn en mottaker for et tiltak. Frivilligheten har meningsfulle felleskap der studenter kan møte folk med lignende interesser og engasjement.

– Frivillige organisasjoner sørger for mange gode tiltak som motvirker ensomhet, men det viktigste tiltaket er kanskje det felleskapet de frivillige selv opplever, sier Slotterøy Johnsen.

Student fant felleskapet han søkte i frivilligheten

Etter at Eilif sluttet med organisert idrett og flyttet fra Drammen til Oslo for å studere, trengte han et nytt miljø der han kunne møte nye mennesker og drive med friluftsliv.

– Som frivillig i DNT-ung Oslo har jeg fått møte mange utrolig kunnskapsrike og hyggelige mennesker som jeg har fått oppleve naturen sammen med. De er jo i seg selv en viktig del av opplevelsene jeg har med meg. Det er ganske rart hvor mye man åpner seg for hverandre når man er sammen i naturen, og gjør en frivillig innsats sammen.

Åpen dør og lav terskel

I dag lanseres en ny film som setter fokus på utfordringen med ensomhet blant studenter og frivilligheten som en mulighet for å bli kjent med flere på studiestedet.

– Når frivilligheten samles og åpner dørene slik som gjennom nettportalen Frivillig.no, blir det lettere å finne gode felleskap og engasjere seg i, også for studenter, forteller Johnsen.

Nye tall viser at Frivillig.no når spesielt godt ut til den yngre delen av befolkningen. Totalt er 39 % av de som melder sin interesse som nye frivillige under 30 år, og 22 % oppgir at de er studenter.

– De fleste som melder seg som frivillige sier at de ønsker å gjøre noe for andre. Jeg tror at dette også gjør noe med dem. Vi alle trenger å føle at vi er til nytte og at innsatsen vår betyr noe, sier Johnsen.

– Studentforeninger er rett for mange, men for andre kan det passe bedre å engasjere seg utenfor studiestedet. Det viktigste er at du lett finner et engasjerende felleskap som passer for deg, sier Johnsen.

FIlmen: Å gjøre noe for andre, kan gjøre noe for deg – Frivillig.no
Videokanal

Frivillighet Norge driver «Kampanjen for økt felleskap og sosial støtte». Kampanjen er finansiert med tilskuddsmidler fra Helsedirektoratet, og definerer frivillig innsats som en vaksine mot ensomhet. Verktøyet for kampanjen er nettsiden Frivillig.no, som er gratis benytte for frivillige organisasjoner og nye frivillige.