Frivillige avgjørende ved de store ankomstene av flyktninger og migranter i 2015

Krisen i 2015 utløste et stort engasjement blant frivillige i mange lokallag og førte også til rekruttering av nye frivillige, organisatoriske endringer og nye måter å jobbe på. En fersk rapport ser på frivillige organisasjoner og frivilliges innsats og ressurser langs asylsøkerkjeden under og etter de store ankomstene av asylsøkere sommeren og høsten 2015. Rapporten er basert på intervjuer med både etablerte og nye typer frivillige organisasjoner, kommuner og mottak.
Frivilliges innsats

Frivillige organisasjoner varer aktive langs hele asylsøkerkjeden fra å bistå i flyktninger i første ankomstland som Hellas til langsiktig integrering og innsats i lokalsamfunn i Norge.

Les mer: Frivillighetens ressurser langs asylsøkerkjeden (NIBR-rapport 2017:3)

Bakgrunn

Som en respons på den store tilstrømmingen av mennesker på flukt kom til Norge sommeren 2015, startet en omfattende mobilisering av frivillige for å sikre omsorg og ivaretagelse av flyktningene. Formålet bak forskningsprosjektet har vært «å få mer kunnskap om frivillighetens ressurser og bidrag i forbindelse med flyktningkrisen og samspillet mellom frivilligheten og myndighetene nasjonalt og lokalt». Prosjektet har sett på innsatsen langs hele asylsøkerkjeden fra ankomst til langsiktig integrering. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Kulturdepartementet.

Prosjektet er avgrenset til den organiserte frivilligheten i form av etablerte store sivilsamfunnsorganisasjoner og nye organisasjoner som har oppstått de siste årene og som aktivt bruker sosiale medier til mobilisering. Prosjektet omfatter ikke de trosbaserte organisasjonene. Prosjektet omhandler heller ikke den lokale innsatsen fra nabolag og velforeninger.

By- og regionforskningsinstituttet NIBR er et samfunnsvitenskapelig forskningsinstitutt ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Instituttet gjør helhetlige analyser av sted og styring innen utvalgte politikkfelt. Innvandrings- og integreringspolitikken i Norge påvirkes av internasjonale, nasjonale og lokale forhold og er i stadig endring. Instituttet analyserer og evaluerer blant annet følgene av endringer i innvandrings- og integrasjonspolitikken på ulike nivå. I de største byene, men også i flere distriktskommuner, utgjør innvandrere en betydelig og økende del av befolkningen.

Pressevakt
Kulturdepartementet
 90 23 10 93

Frivilliges innsats

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.