Frimerker med frisk luft og fri natur hedrer Turistforeningen
Da Thomas Heftye stiftet DNT i 1868, var hans visjon å gjøre Norges natur tilgjengelig på en enkel og rimelig måte. Også i dag er friluftsliv for alle en rettesnor for en organisasjon som nå har 57 lokale foreninger og mer enn 300.000 medlemmer.
- Det oser frisk luft og fri natur av frimerkene vi gir ut for å hedre Den Norske Turistforening. De får fram mangfoldet i foreningens aktiviteter, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten,
De fire frimerkene er designet av Madeleine M. Karlstrøm. De viser kajakkpadling i Vesterålen, vandrere på vei mot Fannaråki, Gråhøgda på Venabygdsfjellet og Svartvassbu i Møre og Romsdal.
- Til hundreårsjubileet i 1968 hadde frimerkeserien bare motiver av fjell. Jeg er glad for at vi gjennom årets jubileumsfrimerker speiler det mangfoldet som preger DNT i dag, samtidig som vi viser frem det som er kjernetilbudet vårt – nemlig hytte- og rutenettet. Vårt mål er å inspirere og legge til rette for å få hele Norge ut på tur, sier generalsekretær Nils Øveraas i Den Norske Turistforening.
Frimerkene har valør Innland (14 kroner) og Europa (18 kroner), og kan brukes på vanlige brev og postkort. De er i salg fra fredag 15. juni.
Den Norske Turistforening 150 år
Nummer: NK 1986-1989
Motiv: Kajakk i Vesterålen,
På vei mot Fannaråki,
Gråhøgda på Venabygdfjellet,
Svartvassbu i Møre og Romsdal.
Design: Madeleine M. Karlstrøm
Foto: © Juel Victor Løkstad Grande (Vesterålen),
Madeleine M. Karlstrøm (Fannaråki, Svartvassbu),
Marius Dalseg Sætre (Gråhøgda)
Verdier: Innland (kr 14,00) x2 - Europa (kr 18,00) x2
Type: Hefter à 10 frimerker
Opplag 580 000 av hvert frimerke
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland
NK 1986
Kajakkpadling i Vesterålen.
NK 1987
Vandrere på vei mot Fannaråki.
NK 1988
Gråhøgda på Venabygdsfjellet.
NK 1989
Svartvassbu i Møre og Romsdal.
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom