Posten Norge

Frimerker med frisk luft og fri natur hedrer Turistforeningen

Del
I 150 år har Den Norske Turistforening bokstavelig talt vist vei for å gi nordmenn storslåtte naturopplevelser. De fire frimerkene Posten gir ut for å markere jubileet, viser bredden i foreningens aktiviteter i vår tid.
Representanter for DNT ung presenterte de fire frimerkene til stor jubel under Turistforeningens landsmøte i Oslo denne helgen. Fra venstre Amalie Fjellsøy, Markus Sæther Malmin, Johanne Grue Reiten og Konstantin Plotkin. Foto: Marius Dalseg, DNT
Representanter for DNT ung presenterte de fire frimerkene til stor jubel under Turistforeningens landsmøte i Oslo denne helgen. Fra venstre Amalie Fjellsøy, Markus Sæther Malmin, Johanne Grue Reiten og Konstantin Plotkin. Foto: Marius Dalseg, DNT

Da Thomas Heftye stiftet DNT i 1868, var hans visjon å gjøre Norges natur tilgjengelig på en enkel og rimelig måte. Også i dag er friluftsliv for alle en rettesnor for en organisasjon som nå har 57 lokale foreninger og mer enn 300.000 medlemmer.

- Det oser frisk luft og fri natur av frimerkene vi gir ut for å hedre Den Norske Turistforening. De får fram mangfoldet i foreningens aktiviteter, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten,

 De fire frimerkene er designet av Madeleine M. Karlstrøm. De viser kajakkpadling i Vesterålen, vandrere på vei mot Fannaråki, Gråhøgda på Venabygdsfjellet og Svartvassbu i Møre og Romsdal.

- Til hundreårsjubileet i 1968 hadde frimerkeserien bare  motiver av fjell. Jeg er glad for at vi gjennom årets jubileumsfrimerker speiler det mangfoldet som preger DNT i dag, samtidig som vi viser frem det som er kjernetilbudet vårt – nemlig hytte- og rutenettet. Vårt mål er å inspirere og legge til rette for å få hele Norge ut på tur, sier generalsekretær Nils Øveraas i Den Norske Turistforening.

 Frimerkene har valør Innland (14 kroner) og Europa (18 kroner), og kan brukes på vanlige brev og postkort. De er i salg fra fredag 15. juni.


Den Norske Turistforening 150 år

Nummer:                             NK 1986-1989

Motiv:                                  Kajakk i Vesterålen,
                                            På vei mot Fannaråki,
                                            Gråhøgda på Venabygdfjellet,
                                            Svartvassbu i Møre og Romsdal.

Design:                                Madeleine M. Karlstrøm

Foto:                                     © Juel Victor Løkstad Grande (Vesterålen), 
                                             Madeleine M. Karlstrøm (Fannaråki, Svartvassbu),
                                             Marius Dalseg Sætre (Gråhøgda)

Verdier:                                Innland (kr 14,00) x2 - Europa (kr 18,00) x2

Type:                                   Hefter à 10 frimerker

Opplag                                 580 000 av hvert frimerke

Trykk:                                   Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

 

NK 1986
Kajakkpadling i Vesterålen.

NK 1987
Vandrere på vei mot Fannaråki.

NK 1988
Gråhøgda på Venabygdsfjellet.

NK 1989
Svartvassbu i Møre og Romsdal.

Kontakter

Bilder

Representanter for DNT ung presenterte de fire frimerkene til stor jubel under Turistforeningens landsmøte i Oslo denne helgen. Fra venstre Amalie Fjellsøy, Markus Sæther Malmin, Johanne Grue Reiten og Konstantin Plotkin. Foto: Marius Dalseg, DNT
Representanter for DNT ung presenterte de fire frimerkene til stor jubel under Turistforeningens landsmøte i Oslo denne helgen. Fra venstre Amalie Fjellsøy, Markus Sæther Malmin, Johanne Grue Reiten og Konstantin Plotkin. Foto: Marius Dalseg, DNT
Last ned bilde
Kajakkpadling i Vesterålen.
Kajakkpadling i Vesterålen.
Last ned bilde
Vandrere på vei mot Fannaråki.
Vandrere på vei mot Fannaråki.
Last ned bilde
Gråhøgda på Venabygdsfjellet
Gråhøgda på Venabygdsfjellet
Last ned bilde
Svartvassbu i Møre og Romsdal.
Svartvassbu i Møre og Romsdal.
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye