Frimerker for Fløibanens hundre år
Helt siden 1918 har Fløibanen vært et landemerke i Bergen. De første årene var den primært et transportmiddel, men har de siste årene i stadig større grad blitt en turistattraksjon. Å ta banen de 848 metrene fra sentrum til Fløyen er blitt en opplevelse tilreisende må ha med seg.
- Bergenserne er med rette stolte over Fløibanen. Vi tror de også vil være fornøyd med frimerkene vi nå gir ut, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.
To av de som er stolte er like gamle som Fløibanen. Mina Raknes, som ble født i 1916, samtidig som Fløibanen ble bygget og Marta Antun – synes frimerkene er kjempeflotte.
- Det var morsomt å kjøre Fløibanen. Selv har jeg bare kjørt den en gang tidligere – for 85 år siden. Men dag gikk jeg ned fordi jeg var redd kabelen skylle ryke, sier Mina, som blir 102 senere i år.
Frimerkekunstner Lasse Michelsen fra Bergen bruker vognene «Blåmann og Rødhette» som motiv på de to frimerkene som gis ut. På begge frimerkene nyter turister utsikten over byen.
Frimerkene har valør Innland (14 kroner), og kan brukes på vanlige brev og postkort i Norge. De er i salg fra fredag 15. juni.
Fløibanen 100 år
Nummer: NK 1990-1991
Motiv: «Blåmann» og «Rødhette»
Design: Lasse Michelsen
Foto: © Lasse Michelsen
Verdier: Innland (kr 14,00)x2
Type: Rull à 100 frimerker
Opplag Innland: 1 080 000 av hvert frimerke
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland
NK 1990
Vognen «Blåmann» og turister som ser utover Bergen.
NK 1991
Vognen «Rødhette» og turist som nyter utsikten fra Fløyen.
Kontakter
John EckhoffPressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom