Posten Norge

Frimerker for Fløibanens hundre år

Del

Hvert år går nesten 1.9 millioner passasjerer inn på «Blåmann» og «Rødhette». Nå er Fløibanens ikoniske vogner kommet på frimerker, i anledning av banens hundreårsjubileum.

Med turistene fotograferte vakre Bergen, viste Mina Raknes, frimerkekunstner Lasse Michelsen, Marta Antun og Fløibanens Heidi Antun fram frimerkene som markerer hundreårsjubileet. Foto: Jørn Michalsen, Posten
Med turistene fotograferte vakre Bergen, viste Mina Raknes, frimerkekunstner Lasse Michelsen, Marta Antun og Fløibanens Heidi Antun fram frimerkene som markerer hundreårsjubileet. Foto: Jørn Michalsen, Posten

Helt siden 1918 har Fløibanen vært et landemerke i Bergen. De første årene var den primært et transportmiddel, men har de siste årene i stadig større grad blitt en turistattraksjon.  Å ta banen de 848 metrene fra sentrum til Fløyen er blitt en opplevelse tilreisende må ha med seg.

- Bergenserne er med rette stolte over Fløibanen. Vi tror de også vil være fornøyd med frimerkene vi nå gir ut, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

To av de som er stolte er like gamle som Fløibanen. Mina Raknes, som ble født i 1916, samtidig som Fløibanen ble bygget og Marta Antun – synes frimerkene er kjempeflotte.

- Det var morsomt å kjøre Fløibanen. Selv har jeg bare kjørt den en gang tidligere – for 85 år siden. Men dag gikk jeg ned fordi jeg var redd kabelen skylle ryke, sier Mina, som blir 102 senere i år.

Frimerkekunstner Lasse Michelsen fra Bergen bruker vognene «Blåmann og Rødhette» som motiv på de to frimerkene som gis ut.  På begge frimerkene nyter turister utsikten over byen.

Frimerkene har valør Innland (14 kroner), og kan brukes på vanlige brev og postkort i Norge. De er i salg fra fredag 15. juni.

Fløibanen 100 år

Nummer:                            NK 1990-1991
Motiv:                                  «Blåmann» og «Rødhette»
Design:                               Lasse Michelsen
Foto:                                    © Lasse Michelsen
Verdier:                               Innland (kr 14,00)x2
Type:                                   Rull à 100 frimerker
Opplag                                Innland: 1 080 000 av hvert frimerke
Trykk:                                  Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

NK 1990
Vognen «Blåmann» og turister som ser utover Bergen.

NK 1991
Vognen «Rødhette» og turist som nyter utsikten fra Fløyen.

Kontakter

Bilder

Med turistene fotograferte vakre Bergen, viste Mina Raknes, frimerkekunstner Lasse Michelsen, Marta Antun og Fløibanens Heidi Antun fram frimerkene som markerer hundreårsjubileet. Foto: Jørn Michalsen, Posten
Med turistene fotograferte vakre Bergen, viste Mina Raknes, frimerkekunstner Lasse Michelsen, Marta Antun og Fløibanens Heidi Antun fram frimerkene som markerer hundreårsjubileet. Foto: Jørn Michalsen, Posten
Last ned bilde
Vognen «Rødhette» og turist som nyter utsikten fra Fløyen.
Vognen «Rødhette» og turist som nyter utsikten fra Fløyen.
Last ned bilde
Vognen «Rødhette» og turist som nyter utsikten fra Fløyen.
Vognen «Rødhette» og turist som nyter utsikten fra Fløyen.
Last ned bilde
Mina Raknes (101) og lillesøsteren Marta Antun (100) synes frimerkene fra banen som er like gamle som dem er flotte. Foto: Jørn Michalsen
Mina Raknes (101) og lillesøsteren Marta Antun (100) synes frimerkene fra banen som er like gamle som dem er flotte. Foto: Jørn Michalsen
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.