Frikjøp av data til en felles digital plattform for bygge- og anleggsnæringen er på plass

BNL presenterte i vår en skisse til et digitalt veikart som også har vært ute på høring. Veikartet anbefaler å sette krav til digital planlegging og prosjektering før det bygges fordi for å kunne utvikle en nødvending digital plattform, få på plass nødvendig regelverk og standarder.

– Denne avtalen er et første skritt i å digitalisere sammen. Hvis det skal planlegges og prosjekteres digitalt før man bygger, må dette gjøres på et felles system med felles terminologi. Dette er et nødvendig skritt for målsetting om en heldigital bygge- og anleggsnæring i 2025, sier Jon Sandnes i BNL.

Teknisk vil innholdet ligger i buildingSMART Dataordbok (bSDD) - som er en universell koblingsmekanisme som gjør at alle forstår hverandre, og kan utveksle informasjon på tvers av programvare og språklige barrierer.

–  Interesseorganisasjonen buildingSMART Norge etablerer nå en nøytral forvaltningsenhet for dette i Norge. Det skal også signeres avtale mellom BNL og buildingSMART om overføring av innholdet til bSDD.

Rapport om flerkulturelle arbeidsplasser i byggenæringen: Ledere med mest erfaring er minst kritiske til utenlandske ansatte18.9.2017 14:00Pressemelding