Frihetsfortellinger – velkommen til forestilling

Hvordan kan vi snakke om frihet? Shabana Rehman åpner for diskusjon med Stiftelsen Født fri. Hun har invitert Fortellerhuset til å skape en fortellerforestilling med Frihet som tema.

Frihetsforestillinger samler mennesker som aldri har stått på en scene før, men som for første gang behandler temaet Frihet.

Halvparten av fortellerne er unge menn og kvinner som har flyktet til Norge på jakt etter frihet, halvparten er unge og eldre født og oppvokst i Norge, men er de egentlig frie? Forestillingen er et resultat av fire workshops i muntlig fortellerkunst, hvor deltagerne har blitt kjent med hverandre og med fortellerkunst. Velkommen til fortelling torsdag 07.02.2019, kl 1900 på Født fri sine lokaler, Skippergata 26.

Født Fri er en menneskerettighetsorganisasjon som jobber mot vold i alle former. Vi åpnet dørene den første juni med særlig fokus på å bekjempe æresvold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Denne høsten har vi kjørt flere prosjekter under paraplyen «Veier ut av negativ sosial kontroll»
Kontakt post@fodtfri.no
Ny stiftelse, gammel kamp, godt engasjement og sterk idealisme. Dette beskriver langt på vei hva Født Fri er, og skal være. Vi skal arbeide med å motvirke ukultur, uavhengig av hvor den har sin opprinnelse. Og kjempe for at alle får muligheten til å leve frie liv.

For å oppnå dette vil vi gå bredt ut via flest mulig tilgjengelige kanaler med vårt opplysningsarbeid. Det innebærer alt fra foredragsvirksomhet, kronikkskrivning og deltakelse i debatter, til å etablere vår egen redaksjon og medieproduksjon, for å bli et fullverdig alternativ til de alternative mediene.

Vi vil også tilby kursing og rådgivning til dem som ønsker mer informasjon om, eller økt forståelse for disse problemstillingene. Dette kan være spesielt nyttig for ansatte i offentlige institusjoner, slik at de er bedre rustet til å vite hvordan de skal håndtere ulike aspekt ved problematikken.

Det vil også være et fokusområde for oss å hjelpe frem neste generasjon av unge aktivister. Både ved å tilby dem coaching, skrivehjelp og et tilholdssted mens de finner sin egen stemme. Vi håper vi kan være en talentfabrikk som forsyner det offentlige ordskiftet med mange spennende nye debattanter i årene som kommer.

Vi er partipolitisk nøytrale, og vi ønsker ikke å bli en del av de ofte fastlåste offentlige samtalene som omhandler temaene vi skal jobbe med. Vårt formål er å kjempe for de gode sakene, og å finne løsninger som hjelper dem som har behov for det. Det forutsetter kompromissvilje og samarbeid på tvers av det politiske spektrum, så vel som evne og vilje til å snakke med ulike typer interessegrupper.

Sammen med vårt nettverk av engasjerte støttespillere og gode hjelpere skal vi ta et oppgjør med skamkulturen, og stake ut en kurs mot et åpent og likestilt samfunn.

Fremtiden ser FRI ut!