Fretex slutter å hente møbler

Fretex henter ikke lenger møbler fra privatpersoner, men vil fortsette å selge møbler. De håper derfor at enda flere kan levere gavene til deres mottak og butikker.

Fretex tar imot møbler

I mange tiår har Fretex i Stavanger, Sandnes, Bergen, Drammen og Oslo tilbudt å hente møbler. Folk har vært flinke til å gi og Fretex er takknemlige for gavene. Når denne ordningen nå avsluttes har det sammenheng med flere forhold.

Brukte møbler selges og gis bort via nettet

Det er i dag både enkelt og raskt å selge eller gi bort møbler via ulike nettplattformer og dette merker Fretex.

- Det positive med at brukte møbler gis bort og selges via nettet, er at de kommer til nytte. For miljøet er det bra at møbler og andre varer får så lang levetid som mulig, sier Glenn Hole, daglig leder i Fretex Miljø AS.

Han legger ikke skjul på at han ønsker at mest mulig skal gis til Fretex og håper derfor at mange fortsatt vil levere møbler og annet interiør til mottakene og de store butikkene.

- Gavene som folk gir til Fretex får betydning utover miljøgevinsten. De bidrar også til Frelsesarmeens utstrakte sosiale arbeid, forteller Hole.

Bevisste kunder

Fretexkundene ønsker kvalitetsvarer til gode priser, de tar bevisste miljøvalg, de vil ha varer som understreker deres unike stil og de ønsker å støtte Frelsesarmeens sosiale arbeid. Selv om Fretexkundene er opptatt av miljøet og sosialt arbeid, ønsker de naturlig nok også å finne de «rette» varene med hensyn til både kvalitet og pris.

- De senere årene har vi stadig oftere erfart at møblene vi henter hjemme hos folk har vært vanskelige å få solgt i Fretexbutikkene. Dermed blir utgiftene til biler og mannskap vanskelig å forsvare, sier Hole.

Mindre arbeidstrening internt i Fretex

I samarbeid med NAV tilbyr Fretex ulike jobbprogram for å gi mennesker nye muligheter i arbeidslivet. Tidligere hadde mange av disse jobbsøkerne arbeidstrening internt i Fretex. Nå har stadig flere arbeidstrening hos eksterne arbeidsgivere, både private og offentlige. Det har bidratt til at flere lykkes med målet sitt om å få jobb, og det er gledelig. Samtidig så har det redusert behovet for arbeidstrening innenfor blant annet transport internt i Fretex. Det er også en av årsakene til at Fretex ikke lenger henter møbler hjemme hos folk.

Gjenbruksstasjoner og Fretex sine egne mottak

Fretex har avtaler med flere gjenbruksstasjoner rundt omkring i landet om henting og mottak av møbler og interiør. Dette er avtaler som fortsetter og som er viktige for Fretex.

- Vi har også mottak for møbler flere steder i landet og vi håper giverne vil fortsette å levere sine gaver, avslutter Hole.

Selv om Fretex ikke lenger henter møbler, vil de fortsatt ha en utstrakt transportvirksomhet. Fretex har i alt 70 biler som henter klær og tilbehør fra Fretexboksene, og som sørger for sikkerhetsmakulering for virksomheter.

Glenn Hole
Daglig leder i Fretex Miljø AS
glenn.hole@fretex.no

Fretex tar imot møbler
Fretex tar imot møbler, interiør og andre ting som kan selges.
Fretex tar imot interiør og møbler
Stol og bord til gjenbruk