Fremgang for SEATs globaliseringsstrategi

Volkswagen Kina, JAC og SEAT underskriver ny avtale som driver utviklingen av e-mobilitet fremover i Kina.

Signert av Styreleder i Volkswagen AG, Dr. Herbert Diess, JAC President An Jin, og SEATs President, Luca de Meo. Tilstede var også Kinas President Xi Jingping og den spanske statsministeren Pedro Sánchez.
  • En intensjonsavtale mellom Volkswagen Kina, JAC og SEAT markerer et
    betydelig fremskritt for samarbeidspartenes innsats for å utvikle e-mobilitet
    i Kina
  • Teknologi og produktkapasitet fra samarbeidspartene vil bli brukt til å
    utvikle en batterielektrisk plattform
  • JAC Volkswagen vil introdusere SEAT-merket innen 2021 og i fellesskap
    gjøre SEAT-produkter elektriske
  • Byggingen av JAC Volkswagens senter for forskning og utvikling skal
    begynne innen utgangen av 2018

Madrid, 28.11.2018 – SEAT inngikk i dag en intensjonsavtale med Volkswagen Kina og
Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd (JAC). Avtalen ble underskrevet av
styrelederen for Volkswagen AG, Dr. Herbert Diess, administrerende direktør for JAC, An
Jin, og administrerende direktør for SEAT Luca de Meo under tilstedeværelse av den
kinesiske presidenten Xi Jingping og den spanske statsministeren Pedro Sánchez på en
seremoni i Moncloa-palasset i Madrid, den offisielle statsministerboligen og
arbeidsplassen til den spanske statsministeren.

I henhold til avtalen skal alle partene utnytte sin teknologi og styrkene fra sine produkter
til å utvikle en batterielektrisk plattform for produksjon hos JAC Volkswagen. JAC
Volkswagen vil introdusere SEAT-merket innen 2021 og i fellesskap gjøre SEAT-
produkter elektriske. Byggingen av JAC Volkswagens senter for forskning og utvikling vil
starte innen utgangen av 2018, og senteret skal fokusere på nøkkelområder som
tilkoblingsteknologi, selvstyrende biler og andre fremtidige strategiske retninger.
Undertegningen gir ny drivkraft til det voksende samarbeidet mellom Volkswagen Kina,
SEAT og JAC, som jobber sammen på det viktige kinesiske markedet for e-mobilitet.

«E-mobilitet sammen med digitalisering, tilkoblingsteknologi og selvstyrende biler
representerer fremtiden i mobilitetsindustrien, og Kina har etablert seg som en
ledende pådriver for denne utviklingen», uttalte Dr. Herbert Diess, styreleder i
Volkswagen AG. «Samarbeidet viser også fordelene med en global tilnærming til å
levere bærekraftig mobilitet.»

Administrerende direktør for SEAT, Luca de Meo, fastslo at «denne avtalen med
Volkswagen Kina og JAC gjør at vi kan fortsette den strategiske utviklingen for å
introdusere SEAT i Kina, og komme videre i selskapets globaliseringsstrategi.
Kina er markedsleder når det gjelder elektriske biler, og SEAT ønsker å bidra til få
fart på teknologien for å oppfylle kundenes behov og gjøre mobilitet stadig mer
bærekraftig.»

I juni undertegnet SEAT, Volkswagen Kina og JAC en avtale i Berlin, under
tilstedeværelse av den tyske kansleren Angela Merkel og Kinas statsminister Li Keqiang,
der SEAT ble del av joint venture-samarbeidet og Volkswagen-konsernets ledende merke
i dette prosjektet. Siden joint venture-samarbeidet ble etablert i 2017, har SEAT bidratt
med ekspertise innen design og forskning og utvikling.

Intensjonsavtalen bidrar til at Volkswagen-konsernet kan gjøre store fremskritt på det
kinesiske markedet, og SEAT kommer til å spille en viktig rolle i å gjennomføre
prosjektene i avtalen. Produktene, som skal produseres på den batterielektriske
plattformen, vil oppfylle kinesiske kunders krav til e-mobilitet. FoU-senteret, som skal
etableres gjennom felles innsats, har som formål å utvikle tilkoblingsteknologi og
teknologi for selvstyrende biler, som er skreddersydd spesifikt for det kinesiske markedet.

SEAT er det eneste selskapet som designer, utvikler, produserer og markedsfører biler i Spania. Multinasjonale SEAT er en del av Volkswagen-konsernet og har hovedkontor i Martorell (Barcelona). Selskapet eksporterer 80 % av bilene sine og er tilstede i mer enn 80 land og i alle verdensdeler. I 2017 hadde SEAT et overskudd etter skatt på 281 millioner euro, solgte nærmere 470 000 biler og oppnådde en rekordomsetning på mer enn 9,5 milliarder euro.

SEAT-konsernet har mer enn 15 000 ansatte og tre produksjonssentre – Barcelona, El Prat de Llobregat og Martorell, der Ibiza, Arona og Leon blir produsert. I tillegg produserer selskapet Ateca og Toledo i Tsjekkia, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal og Mii i Slovakia.

Det multinasjonale selskapet har et teknisk senter som samler kunnskapen til 1000 ingeniører som arbeider med å utvikle innovative løsninger for Spanias største industrielle investor innen forskning og utvikling. SEAT har allerede den nyeste tilkoblingsteknologien i sine bilmodeller og deltar i en global digitaliseringsprosess for å fremme fremtidens transportløsninger.

SEAT viser vei mot sikrere og mer effektive transportløsninger15.11.2018 06:45Pressemelding

SEATs nye flaggskip - SEAT satser stort med nye SEAT Tarraco19.9.2018 13:30Pressemelding

SEAT and Noveto samarbeider om et nytt bilstereo-system som frakter lyden direkte fra kilden til øret17.9.2018 07:00Pressemelding

Samarbeidsavtalen stammer fra XPLORA, et SEAT-prosjekt med base i Tel Aviv som jobber for å forbedre kjøreopplevelsen, og å komme med med nye mobilitetsløsninger Detter det første av totalt åtte samarbeidsmuligheter med Israelske teknologiselskaper som SEAT har jobbet med siden juni Novetos løsning gjør det mulig at lyden fra ulike enheter individuelt kan føres rett inn i øret til pasasjerene Resultatet er at alle passasjerene i bilen kan nyte sin egen personlige lydopplevelse uten høretelefoner eller tradisjonelle høyttalere - SEAT og Noveto har signert en avtale om å starte testingen av en revolusjonerende teknologi som totalt endrer brukeropplevelsen inni bilen. Det nye systemet gjør at lyden fraktes direkte til øret på hver av passasjerene, noe som gir en mer personlig tilpasset opplevelse for alle. Personlig lyd – fra Sci-fi til virkelighet Noveto, SEATs partner, har utviklet verdens første dynamisk fokuserte lydsystem. Denne unike teknologien leverer en høykvalitets lydopplevelse