Fredsmekler og politi

10.5.2017 09:00 | Fafo

I lønnsoppgjørene spiller meklerne ofte en sentral rolle for å komme fram til en løsning og sikre arbeidsfreden. Norge, Sverige og Danmark har meklingsinstitutter som bidrar til koordinering mellom ulike tariffområder. Når er de fredsmeklere og når er de politi?

I Norge, Sverige og Danmark legger den konkurranseutsatte industrien rammen for de etterfølgende tariffområdene. Vi omtaler dette som frontfagsmodellen. Denne støttes av ulike institusjoner og reguleringer, med meklingsinstituttene som en viktig brikke.

Meklerne skal hjelpe partene med å komme til enighet, og opptrer dermed som fredsmeklere. Denne rollen kan utfordres ved at meklingsinstituttene også skal bidra til å sikre oppslutning om frontfagsrammen, altså en form for politifunksjon.

På dette Fafo- seminaret vil lederne for de tre nordiske meklingsinstituttene fortelle om sin rolle og hvilke utfordringer de står overfor. Hvilke likheter og forskjeller finnes det mellom de nordiske meklingsinstituttene, og hvordan klarer man tross ulike systemer å ivareta en koordinert lønnsdannelse?

Fafo-seminaret holdes torsdag 11.mai 2017, kl 14-16.00 ved Fafo, Borggata 2B, Oslo.

Forskningsleder Kristin Alsos, Fafo. 97537703