Eksfin

Fred. Olsen Windcarrier sikret ny havvind-kontrakt i Taiwan med GIEK-garanti

GIEK har stilt en lånegaranti på 1,2 milliarder kroner på bakgrunn av Fred. Olsen Windcarrier sine leveranser til et havvindprosjekt vest for Taiwan. Selskapet er tildelt en kontrakt på installasjon av vindturbiner ved bruk av «jack-up» skip til en havvindpark. Det siste halvåret har GIEK bidratt med 2,3 milliarder kroner i garantier som har sikret norske leverandører kontrakter innen havvind.
Foto: Fred Olsen Windcarrier

– GIEKs garanti er viktig for å styrke Fred. Olsen Windcarrier sin posisjon som leverandør til havvindprosjekter i Sørøst-Asia, sier Even Larsen, CEO i Fred Olsen Ocean AS. Dette er det andre store havvindprosjektet vi er med på i regionen, og vi har nå åpnet kontor i Taiwan. Vi merker økt etterspørsel etter våre tjenester og håper å vinne flere kontrakter i regionen, forteller Larsen.

– Prosjektet gir Taiwan tilgang til mer fornybar energi og sikrer viktige kontrakter for norsk industri, sier Wenche Nistad, administrerende direktør i GIEK. Det viser at norsk havvindkompetanse, kombinert med konkurransedyktig statlig finansiering, kan bidra i nye og viktige eksportmarkeder for Norge, fortsetter hun.

Danske Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er eier og skal utvikle den bunnfaste havvindparken utenfor Taiwan med kapasitetseffekt på 589 MW. Vindparken er lokalisert 11-25 kilometer vest for Taiwan .

GIEK i internasjonalt banksyndikat
Prosjektet blir finansiert gjennom et internasjonalt banksyndikat der flere lands eksportkreditt-institusjoner deltar med en stor andel av totalfinansieringen. Norske GIEK garanterer for lån som utbetales av taiwanske banker. GIEKs garantiansvar i prosjektet er 4,07 milliarder taiwanske dollar, tilsvarende 1,2 milliarder kroner. GIEKs garanti er knyttet til norske eksportleveranser fra Fred. Olsen Windcarrier samt andre norske leverandører.

– Staten Norge har kredittrating AAA, derfor kan GIEK tilby den samme kredittrating til långiverne i internasjonale prosjekter. Vår forutsetning er at kjøperne velger nettopp norske varer og tjenester, forteller Nistad. Hun legger til at GIEK kan garanterer overfor banker, livselskaper eller andre finansinstitusjoner, både utenlandske og norske.

Betydelig aktør innen installasjonstjenester til havvind
Fred. Olsen Windcarriers ble grunnlagt i 2008, og er en betydelig og etablert aktør innen vindkraft. I 2019 installerte selskapet hele 36 prosent av alle havvindturbiner i Europa. Selskapet inngår i Fred. Olsen Ocean Ltd som samlet har 1500 ansatte internasjonalt.

Fakta:
Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) arbeider med infrastrukturprosjekter innen fornybar energi som vindkraft, solkraft, biomasse samt energiutvinning fra avfall.

Foto: Fred Olsen Windcarrier
Wenche Nistad, Administrerende direktør i GIEK

Om Eksfin

Eksfin
Støperigata 1

+47 22 87 62 00http://www.eksfin.no

GIEK garanterer for lån, investeringer eller leveranser som fremmer norsk eksport. I tillegg har GIEK innenlandske finansieringsordninger for maritim industri. GIEK har mange rederier, verft og leverandører på kundelisten, og garantiene gis på markedsmessige vilkår sammen med norske og internasjonale banker. Giek.no

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.