Framtidas arbeidsliv: dommedagen som uteble

Påstandene om at arbeidsmarkedene i Norden skulle raseres av roboter og andre massive endringer har ikke holdt stikk, ifølge innledende funn fra det fellesnordiske prosjektet Future of Work. Prosjektleder Jon Erik Dølvik maner likevel til varsomhet – kanskje er det ennå stille før stormen. Stor konferanse om temaet på Island 4. april.

Digitalisering, demografiske endringer, klimaendringer og globalisering. Dette er fire «megatrender» som mange mener vil påvirke arbeidslivet kraftig – også de nordiske.

Er dette allerede i gang med å skje – og hva kan vi vente oss? Prosjektet «The future of work: Opportunities and challenges for the Nordic models» er i ferd med å lete etter svar på dette.

På en konferanse på Island 4. og 5. april – i forbindelse med 100-årsjubileet til FNs arbeidslivsorganisasjon (ILO) – legger den nordiske forskningsgruppa fram innledende funn på de første tre av de fem temaområdene de gransker. Konferansen strømmes.

Ingen revolusjon kringkastet

Jon Erik Dølvik er en av Fafos tre prosjektledere. Før framleggelsen legger han mest vekt på hvor lite av denne «revolusjonen» de foreløpig har funnet spor av:

–  Oppmerksomheten og forberedelsene til de digitale, grønne og demografiske skiftene har ledet til frykt for store endringer i arbeidsmarkedene. Det som er mest slående, ut fra våre foreløpige funn, er derimot hvor tilsynelatende sterk stabilitet vi fremdeles har i det nordiske arbeidslivet – selv etter et veldig turbulent tiår etter finanskrisa, oppsummerer han.

Dølvik maner likevel til forsiktighet med å tenke at «nei, dette går da vel helt fint?»

– Ja, vi må ikke trekke forhastete slutninger kun ut fra stabiliteten «på overflaten». Det skjer nok ting under radaren, som vi først kan se konturene av over tid. På en måte har jo ikke endringene slått helt gjennom ennå. Mye tyder på at vi  er i en overgangsfase. Men våre funn er nok likevel et signal om at dommedagsprofetene har overvurdert tempoet i omstillingene kraftig.

Første forskningsserie

Følgende publikasjoner lanseres opp mot konferansen:

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Konferansen strømmes fra klokka 11.00 torsdag, norsk tidVideokanal

Informasjonskonsulent Alf Tore Bergsli atb@fafo.no / 481 08 792

Følg pressemeldinger fra Fafo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fafo

Webinar om arbeidsinnvandrerne i et presset boligmarked8.2.2024 12:37:04 CET | Presseinvitasjon

Arbeidsinnvandrere er sårbare i møtet med et begrenset og presset norsk utleiemarked. Situasjonen forverres av et stort antall flyktninger som også skal ha et sted å bo. Arbeidsinnvandrere som får bolig gjennom arbeidsgiver kan bli utsatt for utnytting eller havne i et sterkt avhengighetsforhold. På dette seminaret vil vi sette søkelyset på arbeidsinnvandreres boforhold, med vekt på dem som ikke eier egen bolig.