Framtidas arbeidsliv: dommedagen som uteble

Påstandene om at arbeidsmarkedene i Norden skulle raseres av roboter og andre massive endringer har ikke holdt stikk, ifølge innledende funn fra det fellesnordiske prosjektet Future of Work. Prosjektleder Jon Erik Dølvik maner likevel til varsomhet – kanskje er det ennå stille før stormen. Stor konferanse om temaet på Island 4. april.

Digitalisering, demografiske endringer, klimaendringer og globalisering. Dette er fire «megatrender» som mange mener vil påvirke arbeidslivet kraftig – også de nordiske.

Er dette allerede i gang med å skje – og hva kan vi vente oss? Prosjektet «The future of work: Opportunities and challenges for the Nordic models» er i ferd med å lete etter svar på dette.

På en konferanse på Island 4. og 5. april – i forbindelse med 100-årsjubileet til FNs arbeidslivsorganisasjon (ILO) – legger den nordiske forskningsgruppa fram innledende funn på de første tre av de fem temaområdene de gransker. Konferansen strømmes.

Ingen revolusjon kringkastet

Jon Erik Dølvik er en av Fafos tre prosjektledere. Før framleggelsen legger han mest vekt på hvor lite av denne «revolusjonen» de foreløpig har funnet spor av:

–  Oppmerksomheten og forberedelsene til de digitale, grønne og demografiske skiftene har ledet til frykt for store endringer i arbeidsmarkedene. Det som er mest slående, ut fra våre foreløpige funn, er derimot hvor tilsynelatende sterk stabilitet vi fremdeles har i det nordiske arbeidslivet – selv etter et veldig turbulent tiår etter finanskrisa, oppsummerer han.

Dølvik maner likevel til forsiktighet med å tenke at «nei, dette går da vel helt fint?»

– Ja, vi må ikke trekke forhastete slutninger kun ut fra stabiliteten «på overflaten». Det skjer nok ting under radaren, som vi først kan se konturene av over tid. På en måte har jo ikke endringene slått helt gjennom ennå. Mye tyder på at vi  er i en overgangsfase. Men våre funn er nok likevel et signal om at dommedagsprofetene har overvurdert tempoet i omstillingene kraftig.

Første forskningsserie

Følgende publikasjoner lanseres opp mot konferansen:

Konferansen strømmes fra klokka 11.00 torsdag, norsk tid
Videokanal