Den Norske Opera & Ballett

Fra ny Ibsen-ballett til en sex-avhengig Don Giovanni

Del
Den Norske Opera & Balletts program for høsten 2017 og våren 2018 er klart.
Påtroppende operasjef Annilese Miskimmon, ballettsjef Ingrid Lorentzen, og musikksjef Karl-Heinz Steffens. Foto: Erik Berg
Påtroppende operasjef Annilese Miskimmon, ballettsjef Ingrid Lorentzen, og musikksjef Karl-Heinz Steffens. Foto: Erik Berg

– Jeg gleder meg til å presentere operakunst av høy kvalitet og til å møte dere, vårt publikum, sier påtroppende operasjef Annilese Miskimmon. Sammen med ballettsjef Ingrid Lorentzen og musikksjef Karl-Heinz Steffens la hun i dag frem programmet for neste sesong.

Miskimmon tiltrer sin stilling 1. august 2017. Den første produksjonen bestilt av den nye operasjefen har premiere i mars 2018. Operasesongen byr på et bredt spekter av verker, og strekker seg fra den nyskrevne kammeroperaen Ballerina av Synne Skouen i september, til en ny produksjon av Mozarts Don Giovanni i juni, der den mørke baksiden av historien om den sex-avhengige egoisten fremheves.

– Denne sesongen går vi dypere inn i det som er blitt Nasjonalballettens DNA: de klassiske ballettene, det beste av det internasjonale repertoaret og det å skape våre egne signaturverk, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen. Ballettsesongen åpner med en av verdensdramatikkens aller mest kjente skikkelser, Ibsens Hedda Gabler som dansedrama av Marit Moum Aune, og avsluttes med ballettenes ballett, den klassiske Svanesjøen.

 Nasjonaloperaen

«En sterk og stimulerende kveld som tar pusten fra deg.» Det skrev Frankfurter Neue Presse da Wozzeck i Christof Loys regi hadde premiere i Frankfurt. Til høsten kommer den kritikerroste produksjonen av Alban Bergs moderne mesterverk til Operaen, med Audun Iversen i tittelrollen og Karl-Heinz Steffens i den musikalske ledelsen. Høsten byr også på Synne Skouens nyskrevne opera Ballerina på Scene 2. I tillegg blir det gjensyn med Tosca, Tryllefløyten og Barberen i Sevilla.

Våren 2018 står to italienske bel canto-operaer på programmet. Først ut er en ny produksjon av Bellinis Norma – et verk som inspirerte den unge Ibsen da han så det i 1851. Operaen handler om svik mot verdier, der personlige forhold møter religiøse idealer, og settes i scene av Sigrid Strøm Reibo. Produksjonen skal senere ha premiere ved Oper Frankfurt. Den amerikanske regissøren David Alden har iscenesatt Donizettis Lucia di Lammermoor som en gotisk tragedie med store kjoler, trange korsetter og streng moral. Dette er den første produksjonen programmert av Annilese Miskommon. Hun overtar fire produksjoner planlagt og bestilt av Per Boye Hansen: Ballerina, Wozzeck, Norma og urpremieren på Gisle Kverndokks barneopera Purriot og den forsvunne bronsehesten, fremført av Barnekoret.

Et av Miskimmons mål er å løfte frem den norske musikkdramatiske tradisjonen. Ludvig Irgens-Jensens Heimferd har blitt omtalt som Norges nasjonaloratorium. Det store verket for syv solister, kor og orkester ble skrevet i 1930, til 900-årsjubileet for Olav den helliges død og kristendommens innføring i Norge. Verket fremføres i konsertversjon i forbindelse med jubileumsuka i april 2018, der vi markerer at det er ti år siden åpningen av Operaen i Bjørvika. Da blir det også gjensyn med Tatjana Gürbackas sterke produksjon av Verdis La traviata.

Den britiske regissøren Richard Jones er kjent for sine originale tolkninger, der humor spiller en viktig rolle. Operasesongen avsluttes med hans versjon av Mozarts Don Giovanni, med Johannes Weisser i tittelrollen. Også her er den musikalske ledelsen ved musikksjef Karl-Heinz Steffens.

 Nasjonalballetten

Ballettsjef Ingrid Lorentzen har ønsket å skape signaturverk for Nasjonalballetten. Ghosts – Ibsens Gengangere har blitt et slikt signaturverk og beveger publikum i inn- og utland, sist ved Theater an der Wien rett før påske. Nå gjøres det klart for en ny Ibsen-klassiker: Hedda Gabler skapes av Marit Moum Aune, med musikk av Nils Petter Molvær. En annen litterær klassiker blir til dans når huskoreograf Jo Strømgren tar for seg Hamsuns Sult, til ny musikk av Maja Ratkje. Mens vi i Sult skal til Kristiania rundt 1890, skal vi i det andre verket i denne Strømgren-aftenen til den svenske småbyen Utkanten i 1964. Balletten Utkanten ble skapt for Göteborgoperans danskompani og danses for første gang av Nasjonalballetten.

Mesterkoreografen Jiří Kylián preger også sesongen. Når hans 70-årsdag skal feires på hjemmebane i Nederland, er Nasjonalballetten et av to kompanier som er invitert til å danse hans verk. Alle de seks Black & White-ballettene vises først i Oslo og så i Haag for å hylle Kylián. Feiringen fortsetter med Mesteraften våren 2018 når Kyliáns ballett Tiger Lily blir å se for første gang i Norge. Da får også et av William Forsythes store verk, In the Middle, Somewhat Elevated, sin norgespremiere. Huskoreograf Alan Lucien Øyen satte i 2015 avtrykk med Timelapse, et storslått verk om tid og rom. Nå blir den å oppleve i Mesteraften. Øyen er dessuten tilbake med sitt kompani winter guests og et alternativ til Nøtteknekkeren med juleforestillingen Jingle Horse! – en julespesial

Kompaniet Nasjonalballetten Ung er snart to år gammelt. De unge talentene i kompaniet kan oppleves i Oslo og på turné rundt i landet med dans av Ohad Naharin, George Balanchine og nyskapte verk av Cina Espejord og Kristian Støvind.

Grunnstoffet til Nasjonalballetten er og blir den klassiske balletten, og i sesongen 17/18 står denne rekken med klassikere på programmet: Onegin, Svanesjøen, En kveld med George Balanchine og Nøtteknekkeren. Disse Tsjajkovskij-ballettene byr på nytelse for øye og ører, og hele Nasjonalballetten i full utfoldelse.

 Operaorkestret                                                                                          

Operaorkestret vil denne sesongen ha konserter sammen med musikere som cellisten Sol Gabetta, fiolinistene Julian Rachlin og Michael Barenboim, ogsopranen Katherine Broderick og Nasjonaloperaens baryton Yngve Søberg. I 2016 mottok orkestret Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris på én million kroner, og for prispengene legger de og musikksjef Karl-Heinz Steffens ut på turné til København og Helsinki med Brahms Fiolinkonsert i D-dur og Richard Strauss Ein Heldenleben. I løpet av to konserter dirigerer Steffens også orkestret på Hovedscenen – i verker som spenner fra Strauss og Sibelius til Vaughan Williams. Dirigentene Xian Zhang og Domingo Hindoyan leder også orkestret i hver sin konsert. Musikerne blir dessuten også denne sesongen å oppleve i mer intimt format i lørdagsserien på Scene 2.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon og intervjuer, vennligst kontakt:


Kommunikasjonsrådgiver Ole-Morten Vestby: omv@operaen.no / 970 76 610
Kommunikasjonsrådgiver Camilla Yndestad: cy@operaen.no / 957 51 006
Kommunikasjonssjef Lene Jacobsen: lj@operaen.no / 47 91 52 32

Bilder

Påtroppende operasjef Annilese Miskimmon, ballettsjef Ingrid Lorentzen, og musikksjef Karl-Heinz Steffens. Foto: Erik Berg
Påtroppende operasjef Annilese Miskimmon, ballettsjef Ingrid Lorentzen, og musikksjef Karl-Heinz Steffens. Foto: Erik Berg
Last ned bilde

Lenker

Om Den Norske Opera & Ballett

Den Norske Opera & Ballett
Den Norske Opera & Ballett
Kirsten Flagstads pl. 1
0150 Oslo

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye