Fra Norges tak til Verdens Ende

Kollektivbilletter fra Oppland, Hedmark og Vestfold blir snart tilgjengelig i Entur-appen. Nå blir det stadig enklere å reise på kryss og tvers i Norge med kollektivt.

I sommer blir det enda litt enklere å reise miljøvennlig. Oppland, Hedmark og Vestfold går sammen om å bruke Enturs nasjonale løsninger for salg av kollektivreiser. Fra før er selskaper som Vy og Ruter allerede på plass, fra og med i dag er også billetter fra Opplandstrafikk tilgjengelig. I løpet av kort tid vil også kollektivbilletter fra Hedmark og Vestfold være mulig å kjøpe i Entur-appen. Snart kan du altså kjøpe alle billettene for reisen helt fra Galdhøpiggen til Verdens Ende på ett sted.

- Det skal være enkelt å reise kollektivt, også mellom ulike fylker og byer i Norge. Da må vi ha gode løsninger for kjøp av billetter på tvers av kollektivselskapene. I dag sørger blant annet Entur for at vi hele tiden jobber med morgendagens transportløsninger, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. Den nye IT-tjenesten som Entur leverer markerer starten på et tettere samarbeid på tvers av fylker og kollektivselskaper. Dale er glad for at selskapet som ble etablert som følge av jernbanereformen nå har utviklet løsninger som blir tatt godt imot av en hel kollektivnæring.

- Altfor mange apper

Leder i Opplandstrafikk Eirik Strand har vært en av pådriverne for å koble kollektivproduktet i hjemfylket til de nasjonale løsningene.

- For oss var det viktig å sette de reisende i sentrum. Altfor mange apper må til for å reise kollektivt og dette ønsket vi å gjøre noe med. Ved å koble oss mot Entur vil reisende enkelt kunne kjøpe reisen med tog og buss i samme app, og tilbudet kan gjøres tilgjengelig i flere kanaler. I tillegg til at det blir enklere for de reisende, sparer fylkeskommunen på å benytte offentlige IT-løsninger som allerede finnes.

Håper å få med resten av landet

Salgs- og billetteringsløsningene til Entur samler inn og deler ruteopplysninger fra 60 kollektivselskap. Nå er arbeidet i gang med å gjøre det mulig for aktørene å selge hverandres billetter.

– Entur er opptatt av å gjøre det enklere for kollektivselskapene å samarbeide. Med vår hjelp blir produktene de tilbyr til de reisende enda bedre, sier administrerende direktør Johnny Welle.

I tillegg til å selge togbilletter for Vy og den nye operatøren på sørlandsbanen GoAhead, samarbeider Entur med selskaper som Ruter og AtB om reiseplanlegging og billettering.

– Interessen fra fylkene er stor og vi håper at vi snart er i mål med å få resten landet ombord, sier Welle.

Stine Fredriksen, Markedsrådgiver Opplandstrafikk, + 47 413 03 025 - stine.fredriksen@oppland.org
Annette Skaarnæs, Markedsdirektør i Entur, +47 934 92 155 – ask@entur.org

Rådhusgata 5

+47 23 62 00 00http://www.entur.no

Fakta om Opplandstrafikk

• Ansvarlig for kollektivtrafikken i Oppland, som også inkluderer skoleskyss, tilrettelagt transport for funksjonshemmede, service- og bestillingstransport og transportløyver
  • Opplandstrafikk er en del av sentraladministrasjonen i Oppland fylkeskommune.
  • Årlig gjennomføres det rundt 3,5 millioner kollektivreiser med Opplandstrafikk.

Fakta om Entur

• Entur samler og deler data om all kollektivtrafikk i Norge, som også deles i den nasjonale reiseplanleggeren Entur. Ambisjonen er at alle enkeltbilletter for de vanligste kundekategoriene skal kunne kjøpes på et sted i løpet av det nærmeste året.
  • Entur driver også billettsystemer og salgs- og servicepunkter for jernbanen i Norge.
  • Entur er eid av Samferdselsdepartementet og sysselsetter rundt 200 årsverk.

Følg pressemeldinger fra Entur

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Entur på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Entur