Fra forskning til virkelighet!

1550 deltakere fra 53 land er samlet på konferansen GHGT-10 i Amsterdam denne uken. Dette er nå verdens største og mest innflytelsesrike CO2-teknologikonferanse. Land med flest deltakere er: USA (270), Nederland (193), Norge (155), Storbritannia (137), Frankrike (124), Tyskland (120), Japan (104) og Australia (69). Gassnova SF har med 12 delegater.

Det er en stor jobb å gjøre før CO2-håndtering får full effekt verden over…
På åpningsdagen samlet CO2-bransjen seg i en hovedsesjon, der sentrale internasjonale aktører satte standarden for konferansen. Bransjen ser for tiden riktignok effekten av finanskrisen, men er likevel godt i gang. Innlederne pekte på utfordringer og hvordan CO2-håndtering vil spille en viktig rolle blant tiltakene for å løse klimaproblemene. CO2-håndtering er kompleks, men det foregår et betydelig antall utviklingsprosjekter av forskjellig størrelse som verden nå ser til og vil høste erfaring fra.

Nick Otter, direktør for det viktige nystartede ”Global CCS Institute” i Australia, som har 263 medlemmer fra regjeringer til industri og miljøorganisasjoner, var først ut og minnet oss alle om hvilken hastighet som er nødvendig for å nå målene. Vi ser nemlig at CO2-håndtering vil bety så mye, ca 20 % av tiltakene som trengs, i verdens kamp for å redusere CO2-utslippene. Det er viktig å dele kunnskap, være faktabasert og at myndighetene er med å få frem prosjektene, da de ikke går av seg selv. Nøkkelutfordringen er finansiering, politikkutforming og reduksjon av usikkerheten forbundet med CO2-håndtering. Hovedmålet med GHGT-10, fortsetter Otter, er å komme sammen og sørge for at vi holder oppe hastigheten, og at vi forstår at det haster og at det er store ting vi iverksetter med CO2-håndtering.

Gassnova sponset dagens lunsj
Gassnova som gullsponsor med egen stand sponset dagens lunsj for å profilere alle aktivitetene i Norge og skape interesse for vårt arbeid. Det har vært mange innom standen vår allerede i dag, og mange spennende samtaler har blitt ført. Vi håper på fortsatt trykk de kommende tre dagene. Gassnova fikk god hjelp fra Grenland Friteater, som hadde en oppvisning med blant annet styltegåing, sykling og det hele ble avsluttet med en egen Gassnova ballong hvor en av skuespillerne forsvant inni.

Grenland Friteater i aksjon under Gassnova sponset lunsj.