Fra europamester til landslagstrener

Norges Kampsportforbund har ansatt Nina Bansal fra Tveita Taekwondo Klubb som ny landslagstrener i Taekwondo mønster etter at tidligere trener Thomas Jensen har trukket seg.

Nina Bansal. Foto: Carl Celius/PhotoNordica

Bansal tiltrer som landslagstrener fra og med 1.januar 2018. Dette fordi Bansal selv fortsatt er aktiv som utøver og ønsker å fokusere på EM i år. I mellomtiden er Fredrik Bjertnæs fra Tveita Taekwondo Klubb engasjert som midlertidig landslagstrener. Han har vært Bansals trener siden 2003 og selv trent taekwondo så lenge han kan huske. Kampsportforbundet ønsker å øke satsningen på taekwondo mønster og har derfor startet et rekrutteringsprosjekt og ansatt Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondo Klubb som trener.

Bansals forventning som landslagstrener er høye. Hun sier det først og fremst blir noen store sko å fylle etter Jensen som har vært landslagstrener i 12 år. Allikevel setter hun høye mål også som trener og håper på å få frem flere Europa- og verdensmestre. Med bakgrunn som utøver vet hun at dette kan ta mange år, men ser frem til å bli kjent med og trene de som skal representere Norge i fremtiden. Med sin bakgrunn vet hun også hva som må til som utøver og forventer at landslagsutøverne er villige til å satse 100% i flere år.

Som utøver er Bansal absolutt ikke ferdig. Hun kommer til å satse videre så lenge hun brenner for taekwondo. Hun vil gjerne nå alle sine mål, fortsette å utvikle seg og ikke minst være fornøyd med prestasjonene sine. Et EM-gull er ikke nok for å stille sulten hennes. Jakten på VM-gullet fortsatt tilstede i tillegg til at hun vil jobbe mot flere EM-gull. Bansal presiserer dog at hun ønsker å være en utøver som utvikler seg hele tiden. For kommer detaljene på plass, vil medaljene også komme.

Fra v. Fredrik Bjertnæs, Joachim Wien, Nina Bansal

Kamsportforbundet er kjent for sine dyktige trenere

Nina Bansal og Joachim Wien er regjerende europamestere i klassen par under 30 år, og har de siste årene vunnet flere medaljer i store internasjonale konkurranser både sammen og individuelt. De er begge fortsatt aktive utøvere og vet hva som må til for å prestere og skape resultater.

Bansal og Wien blir en del av kampsportforbundets eksklusive trenerteam. Sportssjef Dag Jacobsen presiserer at hvis forbundet skal få frem verdens beste utøvere må vi ha verdens beste trenere. Han forteller om deres suksessansettelser i taekwondo kamp og karate. Landslagstrener for taekwondo kamp, Dr. David Cook, ble blant annet nylig kåret til beste trener under US Open og har fått frem utøvere som er ranket blant de beste i verden. Når det gjelder karate har kampsportforbundet ansatt Wayne Otto fra England. Han er med 9 VM gull og 9 EM gull den mestvinnende karateutøveren i verden. Jacobsen har stor tro på en vellykket satsning innen taekwondo mønster med Bansal og Wien. Han nevner også at han er glad for at det er en kvinne som blir ny trener, da han har savnet dette blant forbundets landslagstrenere.

Hva er Taekwondo mønster?

I taekwondo konkurreres det i to forskjellige disipliner, kamp og mønster. Mønsterkonkurranse går ut på at utøveren skal gå et planlagt standard mønster og får poeng ut i fra utførelsen. Det arrangeres NM, nordiskmesterskap, Europamesterskap og VM innen mønster. Eliteklassene i verdenssammenheng er U30 og U40. Fra og med 2015 ble konkurranseformen endret. Fra å gå et mønster alene på matten, er det nå en form for battle hvor to går mønster samtidig mot hverandre slik som i kamp.

Janike LaiTekstforfatter

Nina Bansal. Foto: Carl Celius/PhotoNordica
Fra v. Fredrik Bjertnæs, Joachim Wien og Nina Bansal. Foto: Carl Celius/PhotoNordica