Fra bra til Bedre by

Trygghet og boliger til fornuftig priser kommer på topp, når folk i Stavanger skal rangere hva som er viktigst for at byen skal bli enda bedre å bo i.
Politikere og næringsliv, sammen for Bedre byer.

Mange mener mye om stedene vi bor. Men brukerne av byen er de som kjenner den best. Derfor har Rambøll, med hjelp av Norstat, spurt innbyggerne hva de mener. Svarene er samlet i rapporten Bedre byer.

- Skal vi løse utfordringene byene våre står i må vi jobbe helhetlig. Dette starter med fakta etterfulgt av dialog og diskusjon, sier Anne Merethe Skogland, leder for Livable City lab i Rambøll.

Viktigst
Det viktigste for folk i Stavanger er trygghet, nærhet til naturen og et godt helsetilbud. De største gapene mellom det folk mener er viktig og hva byen leverer er på boliger til fornuftige priser, etterfulgt av trygghet mot å bli utsatt for kriminalitet, og at det er enkelt å komme seg rundt med offentlig transport.

- Disse tingene henger jo sammen. Det er spesielt interessant at trygghet har et så stort gap, da vi vet at det ikke stemmer med den relativt lave kriminalstatistikken. Følelsen av trygghet er objektiv og noe levende byer tar på alvor. Hvordan kan vi skape by- og bomiljø hvor folk møtes og natur og miljø er i balanse? Summen av mange gode nabolag skaper en bedre by, sier Skogland.

Insekter og innsikt
Nylig inviterte Rambøll og Grønn by til et møte. Med innsikt og insekter lyttet de vel 150 deltageren på NHO og næringsforeningen, samt politikernes svar på hvordan de vil gjøre byen enda bedre.

- Insekter er billig, bærekraftig og sunt. Dette er rasjonelle argumenter for at vi bør spise det, likevel gjør vi det ikke. Det samme gjelder for byene våre. Det er ikke bare politikeren eller næringslivet som må handle. Skal vi få til den endringen som trengs må alle bidra. Sammen må vi jobbe for bedre og bærekraftige byer, sier Skogland.

Viktigste faktorer for at en by er attraktiv:

• Trygghet mot å bli utsatt for kriminalitet
  • Nærhet til naturområder
  • Godt helsetilbud
  • Ren luft
  • Enkelt å komme seg rundt med offentlig transport

De fire største gapene mellom hva innbyggerne i Stavanger mener er viktig og hvordan de evaluerer egen by finner man på disse områdene:

• Tilgang på boliger til fornuftige priser
  • Trygghet mot å bli utsatt for kriminalitet
  • Enkelt å komme seg rundt med offentlig transport
  • Gode arbeidsmuligheter

Les rapporten HER

Politikere og næringsliv, sammen for Bedre byer.
-Med lokal, nasjonal og global kompetanse gjør vi byene våre bedre, sier Anne Merethe Skogland.
Tilbud om ekstra protein.