Fra arbeidsufør krigsveteran til finalist som Årets Nykommer i Frivilligheten.

Det siste året har Frank Sandbye-Ruud (50) gått fra å være en arbeidsufør krigsveteran til å bli en inspirerende ressursperson og frivillig Operativ sjef for Team Rubicon Norge. Han er nå én av tre finalister til Årets Nykommer i Frivilligheten. Frank bor i Risør, men er opprinnelig fra Oslo.

Frank Sandbye-Ruud er frivillig i Team Rubicon Norge og nominert til Årets Nykommer i Frivilligheten. Foto: Aleksander Andersen
Fra arbeidsufør krigsveteran til finalist i Årets Nykommer i Frivilligheten.
Videokanal

– Som tøff og sterk soldat så skal man jo ikke ha psykiske lidelser, sier Frank.

For Frank var det som skadet veteran et kjempehardt slag å bli definert som en person uten arbeidsevne.

– Å være frivillig ga meg mulighet for å kunne bruke min tidligere erfaring til noe veldig nyttig, og hjelpe andre på deres verste dag, forteller Frank.

Team Rubicon er en internasjonal organisasjon der veteraner med kompetanse fra forsvaret reiser ut internasjonalt og bistår sivile med nødhjelp etter katastrofer. Frank har det siste året bidratt sterkt til oppbyggingen av organisasjonen i Norge, og inspirert og motivert hundrevis av nye til å melde seg som frivillige og registrere seg for å hjelpe til i kritiske situasjoner.

Frank sin opplevelse av å være frivillig

– Jeg motbeviste alle papirene som sa at jeg ikke har restarbeidsevne, at jeg var i prinsippet ubrukelig. Og aller viktigst, jeg beviste for meg selv at jeg klarer mye mer enn det jeg trodde. Dette har ført til at jeg i ettertid har blitt guide for Hvite busser og holdt foredrag og skrevet bøker. På denne måten tar jeg små skritt for å tilnærme meg arbeidslivet igjen, forteller Frank.

–Mitt motto er: ta vare på hverandre, men aller viktigst - ta vare på deg selv for ellers kan du ikke ta vare på andre, forteller Frank.

Andre året man deler ut nasjonal pris til Årets Nykommer i Frivilligheten.

Rekrutteringsportalen Frivillig.no og Frivillighet Norge løfter frem nye, ferske frivillige med den nasjonale prisen Årets Nykommer i Frivilligheten.

–Vi vil vise at alle kan bli frivillig og at det finnes en bredde i frivilligheten som gjør at alle kan føle seg inkludert et sted. Vi ønsker at flere skal finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av å være til nytte, sier Prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen.

De nominerte til Årets Nykommer i Frivilligheten er derfor helt vanlig ekstraordinære folk som nylig har funnet ut at de vil gjøre noe for andre i fritiden sin. Alle de nominerte presenteres med et videoportrett.

Prisen deles ut av Frivillig.no og Frivillighet Norge på Frivillighetsdagen på Sentralen i Oslo 5.desember.

Frank Sandbye-Ruud er frivillig i Team Rubicon Norge og nominert til Årets Nykommer i Frivilligheten. Foto: Team Rubicon

Frivillig.no er en digital oppslagstavle for frivillige oppdrag. Kort fortalt gjør vi det enklere for organisasjoner å rekruttere nye frivillige, og enklere for folk å finne noe å engasjere seg i. Over 1000 organisasjoner er registrert og får inn i snitt 40 nye meldinger om dagen fra folk som vil bli frivillige.