Nofima

Fra 3 til 33 tomatsorter

Del
Går vi 25 år tilbake tid, fantes bare et fåtall sorter på markedet. En tomat var en tomat, et nærmest generisk produkt der det bare finnes en eller et fåtall varianter.

De fleste tomatene på midten 1990-tallet var ganske bleke og smaksvariasjonene mellom de enkelte tomatene av samme type kunne være så store at folk ikke visste hva de fikk da de kjøpte tomater. Den eneste konkurransefaktoren var pris.

Datidens tomater var dårlig likt

– Et prosjekt i samarbeid med BAMA ga startskuddet for den utviklingen vi har sett i tomatsorter og smaker de seneste 25 årene. Vi karakteriserte markedet for tomater i Norge, og fant at nesten 70 prosent av utvalget bestod tomater som ingen likte noe særlig, forteller seniorforsker Einar Risvik i Nofima. Han var ansvarlig for prosjektet.

Da var det ikke så rart at salget av tomater i Norge var veldig lavt. En segmenteringsstrategi, der all tilgjengelig informasjon om smak, kvalitet og forbrukerpreferanser ble lagt til grunn, gjorde det mulig å forstå markedet bedre – og å dele opp forbrukere og tomater ulike segment.

– Vi startet med å vise at ulike typer tomater fyller forskjellige funksjoner. De som bruker tomatene i hovedsak i salater, vil ha dem søte og skjærefaste. De som koker middag med tomater, vil ha dem store og bløte med mye umamismak, sier Risvik.

Forbrukerne ble med i tomatåkeren 

For å kunne få svar på hvor tomatene som folk likte ble dyrket, tok forskerne med seg forbrukerne ut i åkrene for å gjøre undersøkelsene der.

– Vi utviklet et verktøy som gjorde det mulig å ta med instrument som målte tomatenes sødme og konsistens ute i tomatåkeren slik at vi kunne måle forbrukerpreferanser direkte, forteller Risvik.

Mer fornøyde og høyere betalingsvillighet

I dag er langt flere tomatvarianter. Nordmenn spiser mange flere tomater og villige til å betale høyere priser. For villigheten til å betale mer per kg har økt i takt med at smaken lever opp til forventningene. I tillegg har bruksområdene utvidet seg.

- Den gang utgjorde tomatsalget i Norge rundt 200 millioner årlig, nå nærmer det seg én milliard, avslutter Risvik.

Aktuelle fakta om nordmenn og tomater

  • 70 prosent av den norske befolkningen foretrekker norske tomater, som forbindes med sunnhet, trygghet og høy kvalitet.

  • 60 prosent av forbrukerne er villige til å betale 50 prosent ekstra for de tomatene de ønsker seg.

  • 90 prosent kjøper tomater året rundt.

Nøkkelord

Kontakter

Einar Risvik, seniorforsker, einar.risvik@nofima.no

Om Nofima

Nofima
Nofima
Postboks 6122
NO-9291 Tromsø

77 62 90 00http://nofima.no

Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.

Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.

Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.

Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 370 ansatte.

Følg pressemeldinger fra Nofima

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nofima

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye