Samferdselsdepartementet

Fra 1. oktober får større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy mindre hyppige EU-kontroller

Del

– Det er ingen god grunn til at større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy skal kontrolleres hyppigere enn mindre biler. Derfor gjør regjeringen det nå litt enklere å eie slike biler, og de får fra 1. oktober samme kontrollintervaller som vanlige personbiler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag kontrolleres bobiler og andre personbiler tyngre enn 3500 kg årlig, mens mindre personbiler kontrolleres første gang etter fire år, og deretter annethvert år. Fra 1. oktober vil nedre vektgrense for personbiler som skal ha årlig periodisk kontroll endres fra 3500 kg til 7500 kg. Dermed vil større bobiler og personbiler likestilles med mindre personbiler.

Bevaringsverdige kjøretøy får også mindre hyppige kontroller

Samtidig vil det bli en mindre hyppig periodisk kontroll av bevaringsverdige kjøretøy. I dag har slike kjøretøy samme kontrollintervall som andre biler. Fra 1. oktober skal bevaringsverdige kjøretøy følge ordinære kontrollintervaller til de er 30 år, etter dette kontrolleres hvert femte år frem til de er 50 år, og deretter gis fritak for kontroll.

– Bevaringsverdige kjøretøy brukes stort sett bare om sommeren, og kjøres generelt mindre enn andre biler. De eies og brukes fordi de har motorhistorisk verdi, og er som regel ikke i ordinær bruk. Det er få trafikkuhell med disse kjøretøyene, og erfaringsmessig tar eierne godt vare på bilene. Derfor blir det mindre hyppige kontroller også for bevaringsverdige kjøretøy. Departementet vil på sikt, og i samarbeid med bransjen, vurdere mulighetene for lempeligere kontrollintervall også for andre, eldre kjøretøy enn de som faller innunder definisjonen "bevaringsverdig", sier Solvik-Olsen.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom