Hudya

Fra 0 til over 100 millioner på 10 måneder

For ti måneder siden ble Hudya grunnlagt av fire nordmenn, en svenske og en danske. Nå har selskapet fått inn 14 millioner NOK for å kunne vokse ytterligere i blant annet Norge.

Fra venstre: Pål Lauvrak CPO (chief product manager), Niclas Öst country manager Swe, Børge Leknes CEO, Carsten Müller country manager DK, Morten Kvam CMO, Greger Teigre Wedel CTO

Hudya ble grunnlagt for knappe ti måneder siden med en visjon om å forenkle kjøp av tradisjonelle forbrukertjenester.

– Det her er tjenester som vi alle har behov for. Men på tross av at digitaliseringen har forenklet hverdagen på de fleste områder i samfunnet, så har ingen enda lykkes med å etablere en praktisk løsning for å forenkle kjøpet av denne type tjenester. Vi tvinges fortsatt til å ha en mengde ulike avtaler, og vi får like mange ulike regninger å betale, sier Morten Kvam, CMO i Hudya.

Derfor har Hudya utviklet en unik teknisk plattform som gjør det mulig for kunder å kunne kjøpe frobrukertjenester fra et og samme sted. Dessuten får man enkelt oversikt over sine avtaler og kan betale for samtlige tjenester på et og samme sted.

Plattformen lokker investorer
Hudyas visjon og den tekniske plattformen har raskt vekket interesse hos investorene. I slutten av juni avsluttet Hudya en emisjon på 14 millioner NOK, der Adolfsen Group – en av Norges største private arbeidsgivere – var en av de største investorene. Etter emisjonen vurderes Hudyas verdi til 143 millioner NOK.

– Emisjonen gir oss mulighet til å satse mer i Norge. Vi har nylig lansert Hudya strøm her, og vår første prioritet blir tilvekst til denne delen av selskapet. Når vi har bevist oss der kommer vi til å lansere like gode tjenester innenfor alle andre forbrukertjenester, sier Morten Kvam.

Hudya skal nå satse stort på å utvikle den tekniske plattformen ytterligere, og blant annet inverestere 15 millioner NOK i FoU. Innenfor rammen for den satsningen har Norges Forskningsråd tildelt Hudya et innovasonsbidrag til en verdi av 3 millioner NOK.

– Innovasjon kommer til å være nøkkelen til Hudyas fremgang, og Forskningsrådets bidrag er et veldig fint bevis på at vår tekniske plattform har et enormt potensial, sier Kvam.

Sikter på børsnotering
Etter den vellykkede emisjonen og raske tilveksten sikter Hudya nå mot å søke om børsnotering allerede etter sommeren.

–Vi har siktet mot børsnotering helt siden starten, ikke minst ettersom det sikrer transparens og innsyn på kapitalsiden. I og med at konsernet har hatt så rask vekst, velger vi nå og innlede denne prosessen tidligere en ventet, sier Kvam.

Om gründerne:

Gründerne har lang fartstid fra selskaper som If, Norsk Familieøkonomi, Telge Energi, Cisco, OBOS, Eniro, SEB, Tandberg og en lang rekke oppstartsselskaper. Grupperingen har bl.a. brakt Vardia forsikring fra 0 til 1,5 milliarder NOK i GWP og børsnotering i løpet av 4,5 års drift.

Om Hudya Group

Hudya er et fremtidsrettet, norsk konsern med virksomhet i både Sverige, Danmark og Norge. Kunden står i sentrum hos Hudya, og vi jobber intenst for å skape tjenester til private forbrukere og virksomheder som passer kundens behov best mulig, og det på fullt ut ærlige og transparente premisser. Vår unike IT-plattform muliggjør å skape og distribuere forbrukstjenester innnfor strøm, forsikring, telefoni, alarm og banktejenster samt løsninger for smarthjem, til en lav kostnad over hele verden, med oppstart i Skandinavia.

Hudya leverer enkel og bekymringsfri tilgang til forbrukertjenester alle har behov for. Vi leverer velkjente tjenester på en helt ny og disruptiv måte til både privatpersoner og bedrifter.

For mer informasjon, kontakt

Morten Kvam, Kommunikasjonssjef i Hudya Group, tel +47 930 28 970 eller epost mk@hudya.no.

Bilder

Om Hudya

Hudya
Lysaker torg 5
1366 Lysaker

Følg saker fra Hudya

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudya på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Hudya