Fotballjenter tok over påsken hos Haugerud IL

TINE og Norges Fotballforbund fikk med Haugerud IL på laget når det i påsken ble arrangert gratis TINE Fotballskole. Det var ingen tvil om at fotballskolen ble påskens høydepunkt for de over 80 jentene som deltok.

Den glemte høytiden?
Påsken er den høytiden med flest helligdager, og utvalget i aktiviteter for barn er magert i både bygd og by.

– Påsken er det mange omtaler som «den glemte høytid». Mange trekker til fjellet eller sydligere strøk, og de barna som er igjen har ofte få eller ingen fritidstilbud. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier Nina Elvestad, sponsoransvarlig i TINE.

For å rekruttere til påskens fotballskole har både Røde Kors og Haugerud IL spredt budskapet slik at jenter mellom seks og tolv år, over hele Oslo, har fått informasjon om fotballskolen.

- Vi ønsker introdusere enda flere jenter for fotball og vet at lavterskeltilbud, som TINE Fotballskole, er et viktig tiltak for å gi flere jenter muligheten til å oppleve gleden ved lagsport for første gang, sier prosjektmedarbeider i NFF, Julie Karima Berg.

Både Elvestad og Berg er enige om at å bytte ut ski med fotballsko er noe som frister til gjentakelse.

Fotball for alle

NFFs visjon «Fotball for alle» forplikter organisasjonen til å legge forholdene til rette for at alle som vil skal få delta i fotballen.

– Fotballbanen er en viktig sosial møteplass, og TINE Fotballskole skal være et tilbud der alle har mulighet til å delta. Når vi nå arrangerete en gratis fotballskole er det for å kunne nå jenter som kanskje ikke hadde prøvd seg på fotballbanen uten en slik mulighet, sier Berg.

For dyre aktiviteter ekskluderer

Ap-politiker og tidligere fotballspiller Zaineb Al-Samarai, som nå er innstilt som styremedlem i det nye idrettsstyret som skal velges i mai, var med en av dagene som trener.

– Det er et kjempebra tiltak, og jeg håper at det er mange jenter som benytter seg av tilbudet. Vi ser ofte at idrettsaktiviteter har blitt for dyrt, og dermed ekskluderer de barna, og kanskje enda spesielt, jentene som trenger det mest. Idretten er en av de viktigste integrerings- og inkluderingsarenaen vi har, og jeg håper på flere slike initiativ i fremtiden, sier hun.

Fakta om TINE Fotballskole:

• Gratis TINE Fotballskole arrangeres av Haugerud IL, TINE og NFF mandag og tirsdag i påsken 2019.
  • Ved TINE Fotballskole på Haugerud IL var det kun kvinnelige trenere.
  • TINE Fotballskole er NFFs offisielle fotballskole og er et samarbeid mellom Norges Fotballforbund og TINE.
  • I sommer arrangeres TINE Fotballskole for 21. året på rad. Totalt har nesten 1,2 millioner barn deltatt på en TINE Fotballskole siden første året i 1997.
  • God fotballaktivitet, trygg og god sosial ramme, samt sunt og variert kosthold er sentrale stikkord for TINE Fotballskole.
  • Jenteandelen i TINE Fotballskole nærmer seg 40 prosent
  • Til sammen deltar rundt 70 000 barn på TINE Fotballskole i året. Fordelt på 460 arrangementer, som varer fra tre til fem dager.
  • Samtlige klubber som er tilsluttet NFF, kan søke om å arrangere TINE Fotballskole. NFF leverer innholdet og kvalitetssikrer alle fotballskolene.

Kontaktinfo NFF: andre.paulsen@fotball.no

Haugerud IL Kunstgress
TINE Fotballskole
Zaineb Al-Samarai
Zaineb Al-Samarai var med på en økt som trener.