Forventet prisøkning på mat

Matprisene økte med 1,9 prosent fra januar til februar, ifølge tall fra SSB.

Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Prisøkningen for februar 2018 tilsvarer gjennomsnittlig prisøkning denne måneden de ti siste årene.

– Dette er som foventet. Matprisene endrer seg med det samme mønsteret gjennom året. Etter typiske tilbudsperioder som jul og påske, er det helt vanlig at prisen justerer seg noe opp igjen, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Så langt i år, har midlertid myndighetenes avgiftsøkning på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer forsterket de vanlige svingningene.

– Selv om økningen i matprisene i februar var helt vanlig, kommer det på toppen av en noe større prisøkning i januar enn det vi pleier å se. Prisøkningen i januar hang tett sammen med at myndighetene har økt avgiftene på disse varene dramatisk, på tross av at bransjen har arbeidet hardt for å redusere konsumet av nettopp usunne varer, avslutter Størksen.

Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.