Forventet prisnedgang i september

Prisene på brukte boliger i OBOS-tilknyttede boliger i Oslo sank med 0,9 prosent i september.

Stålverkskroken på Ensjø. Foto: Jiri Havran

I september var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området 60 741 kroner. Kvadratmeterprisen er 0,9 prosent lavere enn i august, og 0,4 prosent lavere enn i september 2016.

– Prisutviklingen er som forventet. Jeg tror at vi kan ha seks til åtte måneder foran oss med prisfall i oslomarkedet før det snur. Norsk økonomi er solid og forventes å styrke seg ytterligere. Rentene forventes å være lave lenge, og de fleste banker prioriterer utlån til husholdningene. Dessuten er arbeidsledigheten lav. Basert på dette tror jeg at vi er tilbake på mars 2017-nivå igjen senest en eller annen gang i løpet av vår/sommer 2019, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Hittil i år har prisene for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området falt med 4,4 prosent.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 53 503 kroner i september. Dette er 1,3 prosent lavere enn i august, og 0,9 prosent lavere enn i september 2016.

– Det er også viktig å huske at ting er langt fra dramatisk for de fleste boligkjøpere.

OBOS-prisene i Oslo steg i snitt med nesten 30 prosent i 2016. Det vil si at egenkapitalen

for de fleste boligeiere er økt solid på bare ett år, og gir solid buffer til å avansere på boligstigen selv med et kraftig prisfall. For unge boligkjøpere er et boligmarked uten ville budrunder bare godt nytt, sier Daniel Kjørberg Siraj.

I september ble det foretatt 761 eierskifter i OBOS-tilknyttede boliger mot 722 i august og 877 i september 2016.

For mer om prisutviklingen, se lederen til Daniel Kjørberg Siraj i OBOS-bladet nr. 7/2017.

Stålverkskroken på Ensjø. Foto: Jiri Havran

Presseinvitasjon: OBOS Boligkonferanse 2017 – Grønt ansvar eller bare grønnvasking?20.9.2017 07:30Presseinvitasjon