Forventet justering av matprisene
- Den svake prisøkningen er som forventet. Det er helt vanlig å se en justering av prisene fra mai til juni, blant annet siden norsk frukt og grønnsaker nå er på markedet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matprisene svinger gjennom året, og som regel vil prisene gå ned rundt typiske høytider som jul og påske, samt rundt påskestart. Det vanlige mønsteret er da at prisene svinger opp igjen etterpå.
– Prisøkningen i juni følger et vanlig mønster. Prisen har svingt svakt oppover denne måneden i tre av de fire siste årene, forteller Størksen. – Samtidig ser vi at prisene svinger noe mer etter at vi fikk tre mer jevnstore dagligvarekjeder, sier hun.
Matprisene øker mindre enn konsumprisindeksen over tid
Ser man på 12-måneders endringen, fra juni 2016 til juni 2017, har prisen på mat og alkoholfrie drikkevarer imidlertid økt langt mindre enn konsumprisindeksen ellers. Mat og alkoholfrie drikkevarer økte med kun 0,9 prosent i denne perioden, mens konsumprisindeksen økte med 1,9 prosent løpet i samme periode.
– På tross av den forventede prisøkningen i juni har hard konkurranse ført til at matprisene har vært holdt lave hele det siste året, avslutter Størksen.
Kontakter
Martha HaukaasKommunikasjonssjef
Tel:926 08 983martha.haukaas@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom