Forventer supersommer for norsk reiseliv

Reiselysten er høy, men flere planlegger å bytte bort feriefavoritten Spania med Skandinavia denne sommeren. Det viser ferske tall fra Virke Reiselivs befolkningsundersøkelse.

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

68 prosent planlegger sommerferie i år. Av disse planlegger 60 prosent utenlandstur, mot 62 prosent i fjor.

- Folk fortsetter å reise til charterfavorittene Hellas, Kroatia og Italia, men tallene viser at flere vil legge utenlandsferien til skandinaviske land i år, sier Astrid Bergmål, leder for Virke Reiseliv. - Spania er fremdeles feriefavoritt, men flere enn før planlegger å bytte bort Spania med Norge, Sverige eller Danmark.

- Mye tyder på at fjorårets tropevarme har påvirket ferieplanene, sier Bergmål.

29 prosent planlegger å reise til Spania denne sommeren. Det er fem prosentpoeng færre enn i 2018. 26 prosent ønsker å reise til Danmark og 24 prosent planlegger Sverige-tur. Det er en økning på fem prosentpoeng til Danmark og 4 prosentpoeng til Sverige, sammenlignet med 2018.

- Mange velger å dele opp sommerferien i to, og ta en del i Norge og en del i utlandet, sier Bergmål. Hun viser også til at reiselivet her hjemme ser positivt på 2019. Det gjelder blant annet innkomne reiseoperatører, hoteller og museum.

Feriebudsjettet er relativt uforandret, fra kr. 39 250,- til kr. 39 500,- per husstand per år.

Bruker helgene til ferietur

Omtrent 8 av 10 oppgir at de vil ta minst en helgetur i 2019. 45 prosent planlegger minst en helgetur til utlandet, og her hjemme ser vi en jevn tendens til at flere oppgir at de planlegger helgeturer til hoteller og utleiehytter i Norge. I 2015 var tallet for dette 24 prosent, mens det i år ligger på 31 prosent, sier Bergmål.

- Folk ønsker å benytte helgene til reiser og opplevelser både i Norge og utlandet, aller helst sammen med venner og familie. Stadig flere trekker frem kulturopplevelser, mat og drikke eller aktiviteter som formål for turen, sier Bergmål.

Undersøkelsen er utført Opinion/Norstat i november 2018.

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv, tlf 460 58 951, astrid.bergmal@virke.no
Hanne Valdø, kommunikasjonsrådgiver Virke, tlf 97016757, hv@virke.no

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

Henrik Ibsens gate 90

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for handels- tjenestenæringen i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.