Forventer ny rekord - Black Friday og starten på julegavehandel kan gi ny rekord for netthandel

Fredag går startskuddet for årets julehandel for mange, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av DIBS Payment Services, en del av Nets. Over halve Norge sier de vil handle på Black Friday og flesteparten av disse skal i gang med julegavehandelen.

- Som tidligere vist i vår rapport om norsk e-handel øker netthandelen kraftig, og det er ingen unntak på den store handledagen Black Friday. Undersøkelsen viser at mange kommer til å handle mer på nett enn i fysisk butikk denne dagen,sier Johanna Tell, Salgssjef i DIBS Norge.

52% av de 1000 respondentene som deltok i undersøkelsen sier de har planer om å handle på Black Friday.

Dette kan bli den største dagen for nettsalg i Norge noensinne.

Av de som sier de skal handle under Black Friday sier hele 38% at de utelukkende kommer til å handle på nett, mens 29% skal handle i fysisk butikk. 33% planlegger å handle både på nett og i butikk.

Sammenlignet med i fjor er det flere som planlegger å benytte seg av Black Friday-tilbudene. Vi ser en vekst i at forbrukerne ønsker å bruke nettet fremfor fysisk handel.

- Her er det nok flere trender som sammenfaller. Flere planlegger å få med seg tilbudene på Black Friday, samtidig som nordmenn er blitt mer erfarne og trygge på netthandel. Fredag kan dermed bli en av de største netthandelsdagene noensinne, sier Tell.

Klær og elektronikk under juletrærne. Nesten alle som skal handle på Black Friday vil ifølge undersøkelsen sikre seg noen julegavekupp. Kun 9% sier de ikke skal handle julegaver. Klær, sko og tilbehør (45%) samt elektronikk (39%) er soleklart mest populært. Etterfulgt av skjønnhet og helseprodukter (22%), og produkter til barn/leker (17%).

Samlet forventer DIBS at nordmenn i år vil bruke mer enn 9 milliarder kroner på klær, sko og tilbehør, og det er den suverent mest populære kjøpskategorien på nett. Målt i kroner og ører er elektronikk størst, nordmenn beregnes å kjøpe mobiltelefoner, nettbrett, høyttalere mv. for mer enn 10 milliarder i 2018. (Tall fra Norsk E-handel 2018).

For mer informasjon og henvendelser, kontakt: Johanna Tell, Head of Sales i DIBS Norge. Mob: +47 45 07 00 70, e-post: johanna.tell@dibs.no

Om Black Friday
Det amerikanske handlefenomenet markeres av handelsstanden dagen etter Thanksgiving. Black Friday er starten på julehandelen og er ofte en viktig indikator på hvordan høysesongen i handelsnæringen utvikler seg. En alternativ forklaring på tradisjonen er at denne salgsdagen vender røde tall til svarte tall for handelsbransjen.

I Norge er Black Friday en relativt ny tradisjon. Først for fem år siden tok norske kjeder for alvor tak i tradisjonen, og allerede i 2015 seilet den opp som den største enkeltsalgsdagen for flere kjeder.

DIBS er ledende på nettbetaling, og vært eid av Nets siden 2014. DIBS har det bredeste utvalget av enkle og sikre betalingsløsninger på nettet i Norden. Siden grunnleggelsen i 1998 har DIBS vært en pioner innenfor nettbetalinger. I dag er DIBS representert i 20 land med over 30 000 kunder og gjennomført over 2 milliarder transaksjoner. Våre medarbeidere i Norge, Sverige og Danmark jobber kontinuerlig med å gjøre betalinger på internett enklere for deg og dine kunder.