NHO Service og HandelNHO Service og Handel

Forventer at Hauglie tar praktiske grep

- Anniken Hauglie har med sin politiske erfaring gode forutsetninger for å gjøre en forskjell på arbeidsinkluderingsfeltet, sier direktør Johan Martin Leikvoll i Attføringsbedriftene i NHO.

- Snarere enn nye utspill er det nå behov for praktisk handling. Attføringsbedriftene kommer i år til å få nesten 7000 personer med mange huller i CV-ene sine i jobb. Vi har forventninger til at statsråden legger til rette for å få alle med i inkluderingsdugnaden, etter mønster fra NHO-strategien Ringer i Vannet.  Dette gjelder f.eks. partene i arbeidslivet, næringslivet, Nav og tiltaksbedriftene. Bare gjennom en slik felles innsats kan vi få flere i jobb og færre på unødvendig uføretrygd, sier Leikvoll som ser fram til godt samarbeid med den nye "arbeidsinkluderingsministeren".

Hun og regjeringen får likevel en krevende jobb med økende arbeidsinkluderingsutfordringer ikke bare med å skape mest mulig trygghet for å holde folk i jobb, men også å få flyktninger, ungdom og andre utsatte grupper inn i jobb. Hun skal også bidra til å få Nav-skuta på rett kurs.

Direktør Johan-Martin Leikvoll, mob. 97 16 28 06
Informasjonssjef Per Christian Langset, mob. 97 56 94 51

Direktør Johan-Martin Leikvoll

Attføringsbedriftene - en bro til arbeidslivet Bransjeforeningen Attføringsbedriftene er fagutviklings, og interesseorganisasjonen for landets 110 attføringsbedrifter. Årlig yter landets attføringsbedrifter tjenester til nærmere 35.000 personer. Attføringsbedriftene tar utgangspunkt i individenes bistandsbehov, arbeidsevne og løfter enkeltindividet nærmere arbeidslivet gjennom kvalifisering, arbeidstrening og ikke minst motivasjon til å tro på egne muligheter. Slik skaffer attføringsbedriftene næringslivet kompetent arbeidskraft. Slik gir attføringsbedriftene avgjørende bidrag for å hindre unødvendig uføretrygding og økning i antallet personer som lever på passive ytelser.