Volkswagen

Forutsigbar avgiftsovergang for bilbransjen

Del
På vegne av forbrukerne og hele bransjen er Harald A. Møller AS glade for at Regjeringen holder løftet om en smidig overgang til den nye testsyklusen WLTP.
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS

- Det norske bilmarkedet står allerede midt i en historisk omstilling. Derfor er det ekstra viktig for både bransje og forbruker at WLTP-innføringen skjer på en rettferdig og forutsigbar måte, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Det var lenge en usikkerhet knyttet til hvordan Regjeringen ønsket overgangen til nye målemetoder for utslipp, og hvordan denne overgangen ville påvirke avgiftsnivået på biler i det norske markedet. Denne usikkerheten fjernet finansminister Siv Jensen i begynnelsen av september, og dette bekreftes i dag ved fremleggelsen av statsbudsjett for 2019.

- Her deler vi Siv Jensens og Regjeringens vurdering. En overgangsperiode gjennom 2019 er det mest rettferdige løsningsalternativet, sier Hekneby.

- KrF har uttalt at de ser på en videreføring av overgangsordningen som en klok løsning. Vi forventer at de står ved det og at de sikrer flertall for en løsning som gjør at forbrukerne unngår å bli hovedingrediensen i et politisk spill på Stortinget denne høsten, sier Hekneby.

En forutsigbar overgang

Nye biler typegodkjennes nå etter den såkalte WLTP-standarden, som erstatter den utgående NEDC-standarden. Bilbransjen møter med det nye myndighetspålagte testmetoder og målinger. Men det er altså ikke slik at bilene slipper ut mer enn tidligere, selv om utslippsmålingene blir annerledes enn hva man er vant med.

- Nye biler blir tvert imot stadig mer effektive og miljøvennlige, sier Ulf Tore Hekneby.

I en overgangsfase blir de nye WLTP-verdiene omregnet til verdier tilsvarende nivåene på de utfasede NEDC-verdiene. Dermed unngår man å måtte endre på selve avgiftssystemet for å sikre at det ikke blir en utilsiktet økning i avgiftsnivået. 

- Overgangsperioden gjennom 2019 gir tid til å vurdere hvordan dette løses godt på lengre sikt. Myndighetene må se WLTP-overgangen i sammenheng med transformasjonen i bilbransjen og behovene for utbygging av ladeinfrastruktur når målet er at alle skal velge nullutslipp i 2025. 

- Brå avgiftsøkninger er ikke løsningen, særlig fordi det fortsatt er veldig mange som av ulike årsaker ikke kan velge fullelektriske alternativer. Mangel på nødvendig ladeinfrastruktur er én viktig årsak som må prioriteres om elbil skal bli aktuelt for alle, noe vi mener er realistisk fra 2025, sier Ulf Tore Hekneby. 

 

Nøkkelord

Bilder

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Last ned bilde

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-media-services.com/en/

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye