Fortsetter forskjellsbehandling av kronisk syke

Regjeringen fortsetter å hale ut det midlertidige regelverket for særfradrag for store sykdomsutgifter. - Dette er urettferdig og skaper unødvendig økonomisk belastning for alt for mange med kronisk sykdom, sier Diabetesforbundet.

I budsjettet for 2014 varslet regjeringen at det skulle komme en ny fradragsordning som skulle erstatte særfradraget for store sykdomsutgifter. Men heller ikke i neste års budsjett er det en ny ordning på plass. Diabetesforbundet reagerer nå kraftig på det de mener er uthaling av et regelverk som er ment å gjelde for en kort overgangsperiode.

Løftebrudd

Den nåværende ordningen innebærer at det er kun de som har fått innvilget særfradrag for inntektsårene 2010 og 2011 som har rett til å kreve fradrag.

- Dette er dypt urettferdig at noen få får kompensert for sykdomsutgifter, mens andre er utestengt fra ordningen. Dette er løftebrudd fra regjeringen, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

Diabetesforbundet har gjentatte ganger, sammen med FFO, forsøkt å komme i dialog med Finansdepartementet for å kunne gi innspill til departementets arbeid med ny løsning, men har ikke lykkes med det.

- I budsjettet heter det at det er for «utfordrende» å utforme en ny ordning, men hvorfor har de ikke spurt brukerne om råd til å finne en ny løsning? Nå får vi enda et år med forskjellsbehandling, sier Allgot.

Kan spare samfunnet for millioner

Særfradraget for store sykdomsutgifter er en kompensasjon for utgifter grunnet sykdom, som ikke dekkes av andre støtteordninger. Dette er utgifter som alene ikke utgjør så mye, men som samlet er det en økonomisk belastning for mange. Sykdomsutgifter for behandling av diabetes er i all hovedsak knyttet til egenbehandling for å forebygge alvorlige komplikasjoner.

- Fradraget er et insentiv til å holde seg frisk, og å gi de som trenger det mest de beste forutsetningene for å unngå sykelighet. Det sparer den enkelte for mye lidelse og samfunnet for enorme kostnader. Norge bruker mellom 4 – 7 mrd. kroner på behandling av diabetes hvert år, og 70–80 % går til å behandle komplikasjoner, forteller Allgot.