Fortsatt vekst i kortbruken

9.8.2017 10:45 | Nets Branch Norway

(Oslo 9. august 2017) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i juli ble utført 159,9 millioner kortkjøp, en økning på 4,5 prosent i forhold til juli 2016.

– Det ble handlet med betalingskort for 56,3 milliarder kroner, en vekst på 2,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

I juli ble BankAxept-kortene benyttet 136,9 millioner ganger, noe som er 4,3 millioner mer enn samme måned i fjor. Totalt ble det handlet varer og tjenester for 45,4 milliarder kroner med disse kortene, noe som er 892 millioner mer enn i juli 2016.

– Tradisjonelt er juli en av de månedene i året med høyest gjennomsnittsbeløp per kortkjøp med BankAxept. Dette er også tilfelle i år, men gjennomsnittsbeløpet er redusert med 4 kroner sammenlignet med juli 2016. Dette er en indikasjon på at BankAxept-kortene i stadig større grad også benyttes til småhandel, sier Narve Hansen, Chief Innovation Officer i BankAxept AS.

I juli var gjennomsnittsbeløpet som det ble handlet varer og tjenester for med BankAxept-kort på 332 kroner.

Narve Hansen, Chief Innovation Officer i BankAxept AS, tlf. 409 10 091, e-post: nh@bankaxept.no