Fortsatt vekst for Jotun i 2013

Jotunkonsernet økte salget av maling med seks prosent i fjor, og endte opp med driftsinntekter på i overkant av 12 milliarder norske kroner i 2013.

Driftsresultatet økte med 12 prosent til 1,26 milliarder norske kroner i 2013, mot 1,13 milliarder kroner i 2012. Økningen skyldes i hovedsak vekst i Øst-Europa, Sørøst-Asia og deler av Midtøsten. Stabile priser på råvarer, sammen med bedre produktmiks og økt fokus på salg av høykvalitetsprodukter i markeder med høyere marginer, bidro til positiv utvikling i driftsresultat.

Jotun oppnådde i 2013 god vekst innen dekorative malinger, industrimalinger og pulverlakker, mens salg av marine produkter i konsernets felleskontrollerte virksomheter i Nordøst-Asia ble redusert som følge av syklisk nedgang i skipsbyggingsindustrien.

- Vi er glade for at Jotun har gjennomført nok et sterkt år med solid salg og god inntjening. 2013 har også vært et år med store investeringer i nye og eksisterende markeder, blant annet nye fabrikker i Russland, Kina og Brasil, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.

Lover godt for 2014
- Jotun er godt posisjonert i de viktigste vekstøkonomiene. Dette vil, basert på vår organiske vekststrategi, bidra til fortsatt økt salg. Ved å sikre økt kapasitet og utvikle personell og systemer som kan håndtere denne veksten effektivt, er Jotun godt rustet for fremtiden, sier Fon.

Høydepunkter i 2013:

• God lønnsomhet, spesielt tatt i betraktning nedgangen i skipsbyggingsindustrien.
  • Bruttomarginen styrket seg i alle segmenter, i hovedsak gjennom god styring av pris- og produktmiks.
  • Jotuns investeringer beløp seg til 733 millioner kroner i 2013. De største investeringene er relatert til bygging av fabrikker og anlegg i Russland, Kina, Brasil og Vietnam.

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner)   2013 2012 Endring
Driftsinntekter   12.034   11.350 6 %