Fortsatt vekst for Jotun i 2013
Driftsresultatet økte med 12 prosent til 1,26 milliarder norske kroner i 2013, mot 1,13 milliarder kroner i 2012. Økningen skyldes i hovedsak vekst i Øst-Europa, Sørøst-Asia og deler av Midtøsten. Stabile priser på råvarer, sammen med bedre produktmiks og økt fokus på salg av høykvalitetsprodukter i markeder med høyere marginer, bidro til positiv utvikling i driftsresultat.
Jotun oppnådde i 2013 god vekst innen dekorative malinger, industrimalinger og pulverlakker, mens salg av marine produkter i konsernets felleskontrollerte virksomheter i Nordøst-Asia ble redusert som følge av syklisk nedgang i skipsbyggingsindustrien.
- Vi er glade for at Jotun har gjennomført nok et sterkt år med solid salg og god inntjening. 2013 har også vært et år med store investeringer i nye og eksisterende markeder, blant annet nye fabrikker i Russland, Kina og Brasil, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.
Lover godt for 2014
- Jotun er godt posisjonert i de viktigste vekstøkonomiene. Dette vil, basert på vår organiske vekststrategi, bidra til fortsatt økt salg. Ved å sikre økt kapasitet og utvikle personell og systemer som kan håndtere denne veksten effektivt, er Jotun godt rustet for fremtiden, sier Fon.
Høydepunkter i 2013:
- God lønnsomhet, spesielt tatt i betraktning nedgangen i skipsbyggingsindustrien.
- Bruttomarginen styrket seg i alle segmenter, i hovedsak gjennom god styring av pris- og produktmiks.
- Jotuns investeringer beløp seg til 733 millioner kroner i 2013. De største investeringene er relatert til bygging av fabrikker og anlegg i Russland, Kina, Brasil og Vietnam.
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) | 2013 | 2012 | Endring |
Driftsinntekter | 12.034 | 11.350 | 6 % |
Driftsresultat | 1.258 | 1.126 | 12 % |
Resultat før skatt | 1.191 | 1.055 | 13 % |
Kontakter
Morten Fon, konsernsjef,
mobil: (+47) 909 19 822
Sverre Knudsen, kommunikasjonsdirektør,
mobil: (+47) 906 32 035
Lenker
Om Jotun
Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg på alle kontinenter. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Jotun hadde i 2021 en omsetning på NOK 22,8 milliarder, og ved inngangen til 2022 har konsernet mer enn 10 200 medarbeidere. Jotun er organisert i fire ulike segmenter og seks geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.
Følg pressemeldinger fra Jotun
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jotun
Rekordår for Jotun13.2.2024 21:00:00 CET | Pressemelding
(Sandefjord, 13. februar 2024): Jotun leverte sitt beste år noensinne i 2023. Til tross for globale utfordringer og konflikter, opprettholder malingsprodusenten sine vekst- og investeringsplaner.
Fremgang for Jotun28.9.2023 21:00:00 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 28. september 2023): Jotun har økt både salgsinntekter og driftsresultat så langt i år. Malingprodusenten ser betydelig usikkerhet i verdensmarkedene fremover, men forventer videre vekst.
Begivenhetsrikt år for Jotun14.2.2023 21:00:00 CET | Pressemelding
(Sandefjord, 14. februar 2023): Jotun kom godt gjennom et krevende 2022. Omsetningen endte på 27 858 millioner kroner og driftsresultatet ble 3 737 millioner kroner.
Solid vekst, men svakere marginer for Jotun6.10.2022 21:00:00 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 6. oktober 2022): Jotun økte både omsetning og driftsresultat gjennom årets åtte første måneder. Resultatmarginen ble imidlertid presset av høye råvarepriser og betydelig global uro.
Jotun har besluttet å forlate Russland2.8.2022 11:54:28 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 2. august): Jotun har solgt sine interesser i Russland og forlater dermed landet. De ansatte vil beholde jobbene i selskapet under en ny eier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom