TV 2

Fortsatt solid for TV 2 i 2018

Del

Mediehuset TV 2 hadde i fjor en omsetning på 4,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 391 millioner kroner.

– Omsetningsveksten skyldes i all hovedsak at flere vil ha tilgang til TV 2s innhold, og fordi vi blant annet vokser på brukerbetaling. Vi satser hardt på å bygge opp TV 2 Sumo både som selvstendig tjeneste og gjennom nye partnerskap. I 2018 har derfor antall abonnenter økt betraktelig. Framover blir strømmetjenesten, sammen med tv2.no, viktige plattformer for å nå ut til stadig flere med TV 2-innholdet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes.

I 2018 har TV 2 Nyhetskanalen fortsatt veksten for femte år på rad, TV 2-organisasjonen har levert Fotball-VM til folket, og nysatsningen Senkveld med Helene og Stian som umiddelbart ble en seerfavoritt.

Inntektene fra reklamemarkedet er i 2018 relativt stabile som følge av økt digital satsning, men også som følge av at reklamekjøpere anser TV som en effektiv og attraktiv plattform. Kostnadene for mediehuset økte i hovedsak som følge av Fotball-VM og kjøp av nye internasjonale fotballrettigheter. I 2018 har Mediehuset TV 2 et samlet resultat før skatt på 8,1 prosent av omsetningen.

Kostnadene vil fortsette å øke for inneværende år, det første året hvor TV 2 på ny har en allmennkringkasteravtale med den norske stat. I løpet av 2019s første måneder har TV 2 ansatt en rekke nye medarbeidere i Bergen, flere stillinger er lyst ut og vil snart bli besatt.

– Allmennkringkasteravtalen stiller en rekke krav til TV 2s innhold og organisering. Vi øker spesielt satsningen innenfor nyheter ved hovedkontoret vårt i Bergen. Det koster penger, men er en investering vi har ønsket å gjøre, fordi den er en så viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Sandnes.

TV 2-kanalenes samlede seerandeler i 2018 var stabile (27,4 prosent) i 10-79 målgruppen, men falt med 1,5 prosent i den kommersielle målgruppen, fra 30,6 prosent i 2017. I aldersgruppen 20-49 var TV 2 hovedkanalen Norges største tv-kanal. TV2.no hadde en stabil utvikling i 2018 og er fortsatt i snitt Norges tredje største kommersielle nyhetsside.

– TV 2 er en del av Egmont-konsernet, en stiftelse som både reinvesterer overskuddet i utvikling av medievirksomhet, og bevilger penger til tiltak for å hjelpe utsatte barn og ungdom. De har et langsiktig perspektiv på eierskapet i TV 2 og gir oss rom til å utvikle virksomheten vår, sier TV 2-sjefen.

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, Screen Media AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, TV 2 Invest AS og Electric Friends AS.

Nøkkelord

Kontakter

Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt

Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.

400 75 001sisselkruse.larsen@tv2.no

Bilder

Om TV 2

TV 2
TV 2
Lars Hilles gate 30
5020 Bergen

02255http://www.tv2.no

Dette er TV 2

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, der deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, forlag, Klikk.no, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.

Følg saker fra TV 2

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra TV 2

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom