Fortsatt rekordhøy grensehandel

De siste 12 månedene har vi ifølge SSB brukt 15,1 milliarder kroner på grensehandel. Totalt dro nordmenn på 8,1 millioner dagsturer til Sverige for å handel billig mat og drikke.

Direktør for Virke Handel, Harald J. Andersen.

Samtidig som den fysiske grensehandelen øker, har vi vært vitne til en eksplosiv netthandel og ekspansive planer om å bygge ut og legge til rette for enda mer norsk handel på den svenske siden av grensen.

Myndighetene må legge til rette for norsk handel i Norge

- Den storstilte utbyggingen på grensen, tyder på at enda flere arbeidsplasser vil gå tapt om ikke regjeringen snarest handler. Grensehandelen rammer alle bransjer i handelen, fra apotek og sportsforretninger til dagligvare.

- Det er helt uakseptabelt at norske myndigheter legger til rette for eksport av handel og arbeidsplasser til utlandet, sier Harald Andersen, direktør for Virke handel.

- Vi forventer at regjeringen og støttepartiene fjerner momsfritaket på nettkjøp for under 350 kroner fra utlandet og reverserer den store økningen i særavgiftene. Dette må gjøres allerede i kommende statsbudsjett, slår Andersen fast.

Sukker er sukker

Mange av de utenlandske netthandelsaktørene sender tonnevis av usunne varer over grensen til Norge, og slipper unna både moms og norske særavgifter. Pakkene leveres ut i norske butikker, som sammen med myndighetene jobber hardt for å begrense nordmenns forbruk av nettopp usunne varer.

- Det er en dårlig takk for folkehelse-innsatsen til norsk handel å sende omsetningen over til den andre siden av grensen. Nordmenn hamstrer store mengder med usunne varer, men sukker er ikke sunt selv om det er kjøpt i Sverige, sier Andersen.

Direktør for Virke Handel, Harald J. Andersen.