Fortsatt økning i konkurser

Etter årets fem første måneder har antallet konkurser og tvangsavviklinger i næringslivet gått opp med hele 13,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Det har vært de høyeste konkurstallene på mange år, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode. I mai fortsatte konkursene å øke, mens antallet tvangsavviklinger gikk ned.

Antallet konkurser økte ytterligere i mai.

Samlet var økningen i konkurser og tvangsavviklinger på 3,7 prosent i forhold til mai i fjor.Økningen er noe mindre enn i de foregående månedene, da antallet selskaper som er tvangsavviklet av myndighetene går ned med hele 40,9 prosent i mai.

– Dett kan virke som en positiv utvikling, men samtidig har vi sett tidligere at antall tvangsavviklingene har store utslag fra måned til måned, spesielt i mai-juni. Det er grunn til å tro at vi vil se en betydelig økning i tvangsavviklinger i juni-tallene, sier Per Einar Ruud i Bisnode.

Avlyser konkursrekord?

Etter april-tallene ble det spådd en ny konkursrekord. Med konkurstall som kunne overgått finanskrisen i 2008. Sannsynligheten for å sette ny rekord, inkludert tvangsavviklinger, har minsket noe, men det er fortsatt svært mange bedrifter som går over ende på tross av ellers gode nøkkeltall for næringslivet, sier Ruud.

Moderat vekst i de største konkursbransjene

Det er tre bransjer som har opplevd flest konkurser de siste årene er Bygg og anlegg, Tjenesteyting og Detaljhandel. Etter at færre selskaper ble tvangsavviklet i mai, er utviklingen i disse bransjene nå mer moderat enn i tidligere måneder i år.

Bygg og anlegg har i mai en utvikling i konkurser og tvangsavviklinger på kun 2,5 prosent. Tjenesteyting lå på nærmere 26 prosent ved forrige månedsskifte, men har i mai en økning på 8,7 prosent. – Vi bør imidlertid ha juni-tallene før vi gir en endelig uttalelse om endringer i utviklingsbildet, da vi forventer flere tvangsavviklinger denne måneden, sier Per Einar Ruud i Bisnode.

Antallet konkurser økte ytterligere i mai.
Det er fortsatt svært mange bedrifter som går over ende på tross av ellers gode nøkkeltall for næringslivet, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.