Fortsatt økning i konkurser

Etter årets fem første måneder har antallet konkurser og tvangsavviklinger i næringslivet gått opp med hele 13,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Det har vært de høyeste konkurstallene på mange år, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode. I mai fortsatte konkursene å øke, mens antallet tvangsavviklinger gikk ned.

Antallet konkurser økte ytterligere i mai.

Samlet var økningen i konkurser og tvangsavviklinger på 3,7 prosent i forhold til mai i fjor.Økningen er noe mindre enn i de foregående månedene, da antallet selskaper som er tvangsavviklet av myndighetene går ned med hele 40,9 prosent i mai.

– Dett kan virke som en positiv utvikling, men samtidig har vi sett tidligere at antall tvangsavviklingene har store utslag fra måned til måned, spesielt i mai-juni. Det er grunn til å tro at vi vil se en betydelig økning i tvangsavviklinger i juni-tallene, sier Per Einar Ruud i Bisnode.

Avlyser konkursrekord?

Etter april-tallene ble det spådd en ny konkursrekord. Med konkurstall som kunne overgått finanskrisen i 2008. Sannsynligheten for å sette ny rekord, inkludert tvangsavviklinger, har minsket noe, men det er fortsatt svært mange bedrifter som går over ende på tross av ellers gode nøkkeltall for næringslivet, sier Ruud.

Moderat vekst i de største konkursbransjene

Det er tre bransjer som har opplevd flest konkurser de siste årene er Bygg og anlegg, Tjenesteyting og Detaljhandel. Etter at færre selskaper ble tvangsavviklet i mai, er utviklingen i disse bransjene nå mer moderat enn i tidligere måneder i år.

Bygg og anlegg har i mai en utvikling i konkurser og tvangsavviklinger på kun 2,5 prosent. Tjenesteyting lå på nærmere 26 prosent ved forrige månedsskifte, men har i mai en økning på 8,7 prosent. – Vi bør imidlertid ha juni-tallene før vi gir en endelig uttalelse om endringer i utviklingsbildet, da vi forventer flere tvangsavviklinger denne måneden, sier Per Einar Ruud i Bisnode.

Antallet konkurser økte ytterligere i mai.
Det er fortsatt svært mange bedrifter som går over ende på tross av ellers gode nøkkeltall for næringslivet, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Venter konkursrush i april!10.4.2018 06:00Pressemelding

Antall konkurser økte med hele 21,4 prosent fra november i fjor til mars i år. I mars måned gikk derimot antall konkurser og tvangsavviklinger ned med 14,1 prosent i forhold til samme måned i fjor. – Den underliggende trenden er at det er svært mange bedrifter som går overende for tiden. Skifteretten var påskestengt siste uken av mars. Vi tror derfor at nedgangen kun er midlertidig, og at det blir et nytt rush av konkurser i april, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Langt færre går konkurs!8.9.2017 15:07Pressemelding

Tall fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at antall konkurser i næringslivet er på vei ned. I august var det 18,4 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn i august i fjor. Hittil i år har antall konkurser og tvangsavviklinger gått ned med 2,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Nedgangen i antall konkurser er gledelig, og et klart tegn på at det nå går bedre i næringslivet, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.