Fortsatt nedgang i radiolytting for nasjonale kanaler – men økt oppslutning for NRK i januar
I januar hadde NRK vekst både når det gjelder andelen daglig og ukentlig lytting og også i antall lytterminutter. Andelen daglig lytting økte fra 37,4 prosent i desember 2017 til 38,9 prosent i januar 2018, mens andelen ukentlig lytting økte fra 60,3 til 61,0 prosent. Lyttertiden økte fra 45 til 49 minutter.
– NRK har gjennom 2017 hatt den største lytternedgangen. Vi tror en sentral årsak er at NRK slukket sine FM-sendinger før de kommersielle kanalene i flere regioner. Når det digitale radioskiftet nå er gjennomført, kan det se ut som om NRK vinner tilbake noen av lytterne som falt fra under slukkeprosessen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Fortsatt fall for nasjonale kanaler
Bauer Media opplever mindre justeringer siste måned, mens lyttertallene for P4 faller. Andelen daglig radiolytting for P4s del går ned fra 26,1 prosent i desember 2017 til 20,6 prosent i januar 2018.
– Denne nedgangen har trolig sammenheng med at de kommersielle kanalene slukket sine FM-sendinger på Østlandet og i Troms og Finnmark i desember, sier Velsand.
Samlet sett fortsetter det generelle lytterfrafallet for nasjonale kanaler. Elleve lytterminutter er tapt siden januar 2017. Nedgangen siste måned er på tre minutter, fra 74 til 71 minutter. Andelen daglige lyttere er redusert med 10,9 prosentpoeng fra januar 2017 til januar 2018. Andelen ukentlige lyttere er mer stabil. Her er lytterfrafallet på 1,8 prosentpoeng fra januar 2017 til januar 2018.
Lytter ikke like ofte
– Når andelen daglige lyttere har større nedgang enn andelen ukentlige lyttere, betyr det at lytterne ikke hører like ofte på radio som før. En sannsynlig årsak er at en del ikke har erstattet alle FM-radioer de brukte tidligere. Det vil ta noe tid før radiolyttingen har stabilisert seg og vi kan se den reelle effekten av det digitale radioskiftet, sier Velsand.
De «tradisjonelle» kanalene økte sin daglige lytterandel fra 42,1 til 43,6 prosent sist måned sammenlignet med nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media.
Lyttertallene Medietilsynet presenterer i dag er utarbeidet av Kantar Media. Kvartalsvise lyttertall for lokalradio ble offentliggjort av Medietilsynet i januar.
|
|
|
|
Vedlagte dokumenter i pressemeldingen
Medietilsynet PPM-tall januar 2018 (PPM-lyttertall)
Radiotall 2017-2018 Kantar Media (Excel)
Medietilsynets rapport for Q4 (CATI-lyttertall)
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:91328448mari.velsand@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom