Fortsatt mangel på kvinner i IT-bransjen

Tall fra ny Deloitte-rapport spår at kvinneandelen i IT-næringen vil være under 25 prosent ved utgangen av 2016.

– Skal Norge klare omstilling og ny vekst er vi avhengig av å ha en sterk IKT-næring med både kvinner og menn, sier Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT-Norge.

Tall fra Deloittes globale rapport «TMT predictions 2016» viser at antall kvinnelige it-sjefer i England er 14 prosent, et tall som har vært stabilt de siste ti årene. I Sverige har antallet kvinner i IKT-sektoren falt til 22 prosent i løpet av fjoråret. Austlid mener det er viktig for produkt- og tjenesteutvikling at vi har en god kjønnsfordeling i alle ledd i næringen.

– Å øke andelen kvinner i IKT er ikke gjort på en dag. Vi må motivere tidlig, og lære jenter og gutter at IKT-næringen er for begge kjønn. Vi lager løsninger for mennesker, og kan ikke gå glipp av halve potensialet, sier Austlid.

Tall fra England viser at bare 17% av jentene i skolen hadde lært seg programmering, i motsetning til 33% av guttene.

I Deloittes rapport mener mange jenter at de opplever at de blir styrt unna koding, matematikk og vitenskap i skolen.

– Vi må alle gjøre en innsats, som næring, hjemme og i skolen. Som næring har vi et ansvar og har satt igang initiativ som Jentetechdag for 9-åringer og kodetilbud for barn, sier Heidi Austlid, administrerende direktør IKT-Norge.

Heidi Austlid,

Administrerende direktør IKT Norge: