Fortsatt mangel på kvinner i IT-bransjen

8.3.2016 12:22 | Deloitte

Tall fra ny Deloitte-rapport spår at kvinneandelen i IT-næringen vil være under 25 prosent ved utgangen av 2016.

– Skal Norge klare omstilling og ny vekst er vi avhengig av å ha en sterk IKT-næring med både kvinner og menn, sier Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT-Norge.

Tall fra Deloittes globale rapport «TMT predictions 2016» viser at antall kvinnelige it-sjefer i England er 14 prosent, et tall som har vært stabilt de siste ti årene. I Sverige har antallet kvinner i IKT-sektoren falt til 22 prosent i løpet av fjoråret. Austlid mener det er viktig for produkt- og tjenesteutvikling at vi har en god kjønnsfordeling i alle ledd i næringen.

– Å øke andelen kvinner i IKT er ikke gjort på en dag. Vi må motivere tidlig, og lære jenter og gutter at IKT-næringen er for begge kjønn. Vi lager løsninger for mennesker, og kan ikke gå glipp av halve potensialet, sier Austlid.

Tall fra England viser at bare 17% av jentene i skolen hadde lært seg programmering, i motsetning til 33% av guttene.

I Deloittes rapport mener mange jenter at de opplever at de blir styrt unna koding, matematikk og vitenskap i skolen.

– Vi må alle gjøre en innsats, som næring, hjemme og i skolen. Som næring har vi et ansvar og har satt igang initiativ som Jentetechdag for 9-åringer og kodetilbud for barn, sier Heidi Austlid, administrerende direktør IKT-Norge.

Heidi Austlid,

Administrerende direktør IKT Norge:

Norsk selskap blant vekstvinnerne i Europa9.12.2016 12:01Pressemelding

9. desember 2016: Torsdag 8. desember var det norske teknologiselskapet Auka til stede i Paris for å hedres for sin plassering blant de raskest voksende selskapene i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA). Kåringen Fast 500 er i regi av revisjons- og rådgivningsselskapet Deloitte, og Auka endte opp på en svært sterk 4. plass i den europeiske kåringen. Auka ble sendt til Paris etter å ha gått rett til topps i den norske kåringen Fast 50, med en omsetningsvekst på imponerende 11.487 prosent, tidligere i høst. – Vi er stolte og glade over å havne nesten helt på topp av denne listen, den er et tegn på at vi er på riktig vei. Vi vokser fordi bankene forstår at mobilbetaling vil bli deres viktigste kanal, og at de trenger hjelp til å levere et god produkt til kundene sine som samtidig sikrer bankens videre vekst, sier Daniel Döderlein, CEO i Auka. Advokatfullmektig i Deloitte Norge, Charlotte Elise Thuesen, var også til stede i Paris under prisutdelingen. Etter utdelingen har hun følgende å tilf