Fortsatt ledige hytter i høstferien

Det er fortsatt mange ledige hytter til leie over hele landet, både i uke 40 og 41. – Høstferie i Norge gir mange muligheter for store naturopplevelser, mener Norsk Friluftsliv.

NYT HYTTELIVET I HØSTFERIEN: Liumseterhytta i Gausdal Vestfjell er en av hyttene du kan besøke i høstferien. Foto: Norges Fjellstyresamband

Sent ute med høstferieplanene? Det er fortsatt mange muligheter for hytteliv, enten du drømmer om alenetid i ei bu på fjellet eller ønsker betjening og aktivitetstilbud.

- Det enkle hyttelivet gir et perfekt utgangspunkt for populære friluftsaktiviteter, som fjellturer, soppsanking, padling og fiske. Det trengs heller ikke all verden med planlegging, så lenge dere har godt med mat og klær. Å våkne i en hytte omringet av stille natur og frisk luft gir et veldig godt utgangspunkt for en fin dag, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Oppsøker det enkle livet

Fjellstyrene eier rundt 350 hytter rundt om i landet, og har fortsatt mye ledig i ferieukene. Rådgiver i Norges Fjellstyresamband, Torgeir Lande, mener det enkle hyttelivet er populært.

- Det er mange ledige overnattingssteder i både uke 40 og 41. De fleste er enklere hytter på fjellet, uten innlagt vann og strøm. Det er spesielt stor interesse for de enkle og avsidesliggende hyttene og buene, som for eksempel steinbuene på Hardangervidda. En fin hytte for deg selv innpå et fjellvann, det er det folk er på jakt etter nå, smiler Lande.

Lande forteller at noen av hyttene fjellstyrene tilbyr er åpne, mens andre må du reservere eller leie. En oversikt over mange av utleiebuene finnes på fjellstyrene.no, hvor leieprisene ligger på rundt 500 kroner natta.

Aktiviteter for barna

Også Den Norske Turistforening (DNT) har flere ledige hytter i høstferien. De drifter også betjente hytter, hvor det tilbys ulike aktiviteter og guidede turer.

- De betjente hyttene som holder åpent i høstferien, opplever stor tilstrømming. Men det er fortsatt plass til etternølerne, også på de selv- og ubetjente hyttene, sier generalsekretær i DNT, Nils Øveraas.

Øveraas forteller at DNT-hyttene er godt egnet for småbarnsfamilier.

- På Rondvassbu i Rondane, Gjendesheim og Fondsbu i Jotunheimen og Haukeliseter på Hardangervidda kan barn med foreldrefølge være med på lek og aktiviteter i hyttas nærområde, forteller Øveraas.

Ledig tross jaktsesong

Til tross for at en god del jegere bruker hyttene til Statskog nå om høsten, finnes det muligheter også hos dem for familier og enkeltpersoner som vil bruke høstferien i skog og fjell.

- Vi klager ikke over belegget, men vi har fremdeles plass til flere, sier friluftskoordinator Eva Kristin Grøndal i Statskog.

- Til tross for jakttid har vi ledige hytter i hele landet; noen hele uker, enkelthelger og noe midtuke.

Oversikt over Statskogs hytter og åpne buer finner du få deres nettsider.

POPULÆR FJELLHYTTE: DNT-hytta på Haukeliseter liger ved inngangen til Hardangervidda nasjonalpark. Foto: Fredrik Haaverstad