Fortsatt gode resultater i Eika

(31. oktober 2014) Eika Gruppen oppnådde et resultat før skatt på 88 millioner kroner i tredje kvartal mot 97 millioner kroner for tilsvarende periode i fjor. Etter tredje kvartal er resultatet før skatt 247 millioner kroner mot 280 millioner kroner i 2013. Konsernets virksomhet innen finansiering og kapitalforvaltning har bedret sine resultater med henholdsvis 19 og 7 millioner kroner sammenlignet med fjoråret, mens forsikringsvirksomheten oppnår noe svakere resultat.

- Jeg er godt fornøyd med resultatet for 3. kvartal som viser at konsernets fokus på lønnsom og effektiv drift gir resultater. Eika Kredittbank har en betydelig resultatforbedring som følge av utlånsvekst og økende omsetning innenfor kortvirksomheten og Eika Kapitalforvaltning fortsetter å levere gode resultater i årets tredje kvartal, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i en kommentar.

Eika Gruppen arbeider løpende med å utvikle gode digitale løsninger som skaper gode kundeopplevelser og forenkler kundenes hverdag. Målet er en komplett kanaluavhengig lokalbank, slik kunden kjenner den, ledende på personlig og omsorgsfull kundebetjening til folk flest og lokalt næringsliv.

For femte året på rad, har lokalbankene i Eika Alliansen Norges mest fornøyde bedriftskunder. Lokalbankene er spesielt viktige for små bedrifter med én til ti ansatte. Små næringslivskunder har økt sannsynlighet for å få lån - og får gjerne større lån - dersom de har en lokalbank til stede. Den nylig publiserte EPSI undersøkelsen bekrefter næringslivets høye tilfredshet med alliansebankene i Eika.

Netto driftsinntekter var 571 millioner kroner i kvartalet mot 546 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. For årets tre første kvartaler var netto driftsinntekter på 1,7 milliard kroner som er en økning på 6,1 prosent. Volumvekst i forvaltnings- og finansieringsvirksomhetene og økte inntekter fra forsikringsvirksomheten bidrar til dette resultatet.

Konsernet har ved utgangen av kvartalet en samlet forvaltningskapital på 10,1 milliarder mot 9,9 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal i fjor. Konsernet er lønnsomt med markedsmessig og konkurransedyktig egenkapitalavkastning og solid kapitalisering. Resultat etter skatt gir en annualisert egenkapitalavkastning på 17,6 prosent (23,1) for kvartalet og 18,7 prosent (23,8) hittil i år.

Delårs- og årsrapporter er tilgjengelig på www.eika.no.

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen utgjør sammen med 75 lokalbanker og Eika Boligkreditt, Eika Alliansen - alliansen for norske lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke lokalbankene. Gruppen leverer en komplett plattform for bankinfrastruktur, inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på NOK 300 milliarder og én million kunder. Eika Alliansen er en av de viktigste aktørene i det norske bank- og finansmarkedet, og den viktigste i store deler av distrikts-Norge. For mer informasjon se www.eika.no